Doposud telefonisté z call center mohou kontaktovat kteréhokoliv klienta. Pokud si dotyčný tyto hovory nezablokoval u svého mobilního operátora v tzv. účastnickém seznamu. Novela ale přináší zásadní obrat. Nově budou muset lidé zavolat svému operátorovi a poskytnout mu souhlas, aby ho firmy mohly kontaktovat.

„Ochranu soukromí před přímým telemarketingem zajistí tzv. princip opt-in (nyní opt-out, pozn.red.), na který se nově přechází. Telefonicky půjde kontaktovat pouze osobu, která v účastnickém seznamu bude mít uvedeno, že si přeje být kontaktována,“ vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová s tím, že tato povinnost bude závazná i pro zahraniční společnosti soustřeďující se na české klienty. 

Šmejdi využívají k uzavírání nevýhodných smluv se zákazníky i telefonní hovory
Šmejdy covid nezastavil. Předváděčky nahradily nevýhodné smlouvy na energie

Lidé ale nemusejí mít obavy, že by jim již nezavolal lékař či podnikatel, u kterého pravidelně nakupují. "Lékař, poskytovatel služeb, prodejce zboží a další mají totiž možnost volání svým klientům ošetřenou v rámci pravidel ochrany osobních údajů, zpravidla souhlasem klienta," upřesňuje Hekšová. 

S novinkou proto řada lidí souhlasí. „Paní byla nesmlouvavá. Nabídla mi holící strojek a k tomu dárek ve formě výhodného balení náhradních žiletek. Pak jsem skoro každé dva měsíce dostával drahé žiletky. Až po několika telefonátech a dopisech se mi podařilo vše zrušit. Za mne je tak správné, že pokud budu mít o něco zájem, musím vyvinout první aktivitu já,“ říká Petr Černý z Rakovnicka.

Prouza: Zákon způsobí problémy 

Telemarketing patří v Česku mezi stále rozšířené způsoby pro oslovování klientely ze strany firem z nejrůznějších segmentů. Novela však velmi striktně omezí fungování call center. Firmy tak podle svých zástupců začnou propouštět telefonisty, některé ukončí svoji činnost. Zhruba v polovině května uvedla Asociace direct marketingu, e – commerce a zásilkového obchodu (ADMEZ), že kvůli novým podmínkám by mohlo zaniknout až 30 procent českých call center.

Kontaktní centrum dodavatele energií innogy v Ostravě. Operátoři zákaznických linek jsou po ukončení činnosti Bohemia Energy zahlceni požadavky.
Měsíc pod náporem. Operátoři dodavatele energií jsou po šichtě němí

Aktuální odhad zatím nemá. „Výklad zákona od ČTÚ (Českého telekomunikačního úřadu) jsme obdrželi v těchto dnech. Vyjadřovat se k němu tedy zatím nebudeme, až po jeho prostudování a interních jednáních, která nás teprve čekají,“ reagoval na dotaz Deníku výkonný ředitel asociace Tomáš Hájek.

Podle prezidenta Svazu obchodů a cestovního ruchu Tomáše Prouzy nový zákon způsobí problémy. „Zákon nebude funkční už jen proto, že se stát vykašlal na to, aby zřídil ústřední seznam lidí, kterým se dá volat. Nastane tak obrovský zmatek, nikdo nebude vědět, komu dal či nedal souhlas. A nepůjde to kontrolovat. Stejně tak, jak je, bohužel, špatným zvykem v Česku, novela zákona postihuje hlavně ty poctivé. Neschopnost státu nastavit pravidla, aby dávala smysl, byla v tomto hodně děsná,“ kritizuje Prouza.

Ilustrační foto
Pojišťovny pacientům posílají složenkou i jednu korunu. To se změní

I když existuje výklad, že budou moci i nadále smět volat lékaři či podnikatelé svým klientům, jednoduché to mít podle Prouzy mít rozhodně nebudou. „Pokud se začne hodně mluvit o tom, že se volat nesmí, tak spousta lidí nebude rozumět detailům. Budou naštvaní a agresivní. Třeba lékaři pak budou muset vysvětlovat, že oni mohou,“ odhaduje Prouza.

Novela zákona vejde v platnost od 1. ledna, její účinnost se ale posouvá na 1.července. Firmy tak budou mít půl roku se na novinky připravit.