„V případě této pokuty, kterou jsme dostali od ÚHOS, jde o nepravomocné rozhodnutí prvního stupně, s nímž nesouhlasíme. Využijeme proto svého práva a podáme proti němu rozklad," uvedl mluvčí Telefóniky Hany Farghali.

Původně měla firma zaplatit 81,7 milionu. Případem se zabývaly i soudy a případ vrátily ÚOHS. Ten nyní pokutu navýšil, protože firma uvedla v řízení téměř o pět miliard nižší obrat, než v roce 2002 skutečně měla.

Bývalý Český Telecom, jehož je Telefónica právním nástupcem, se porušení soutěžních pravidel dopustil v letech 2001 a 2002, když s téměř 3000 podnikatel­skými subjekty uzavřel smlouvy na poskytnutí cenových plánů. V těchto smlouvách se zákazník zavazoval provolat každý měsíc minimální stanovený objem hovorů, který musel uhradit, i když ho plně nevyčerpal.

„Smlouvy také nemohly být zákazníkem vypovězeny před datem ukončení stanoveným ve smlouvě a zákazníci rovněž nesměli využívat hlasových služeb od jiného poskytovatele než společnosti Český Telecom," uvedl Rafaj.

Navíc podle něj firma vůči některým zákazníkům uplatňovala individuální podmínky odlišné od podmínek standardních cenových plánů pro podnikatele a rovněž aplikovala programy Winback/Retence s cílem získat či udržet zákazníky na úkor konkurence.

Došlo k narušení hospodářské soutěže

„Tímto jednáním došlo v období, kdy existoval veřejný zájem na liberalizaci telekomunikačního sektoru, k narušení hospodářské soutěže. A to nejen vytvořením bariéry pro rozvoj konkurence, ale i cenovou diskriminací podnikatelských subjektů, které s účastníkem řízení uvedené smlouvy neuzavřely," uvedl Rafaj.

Podle něj získali jednotliví zákazníci od firmy v dominantním postavení různé slevy či výhody za závazek odebírat služby či předem stanovené množství služeb. Podle ÚOHS šlo o zakázané věrnostní rabaty a obchodní politika Českého Telecomu vedla k narušení hospodářské soutěže, což znesnadnilo vstup alternativních operátorů na trh.

Při ukládání nové pokuty ÚOHS částku zvýšil vzhledem k delšímu období, v němž k protisoutěžnímu jednání docházelo. Jako přitěžující okolnost vyhodnotil poskytnutí nepravdivého údaje o obratu.