Aplikaci Deník pro iPhone si stáhněte zdarma ZDE

Vzhledem k prodejním úspěchům iPhonu si už asi málokdo vzpomene, že první zkušenost kalifornské společnosti Apple s trhem mobilních telefonů nebyla příliš šťastná. V roce 2004 se firma spojila s tradičním výrobcem mobilů, americkou Motorolou, a společně uvedly na trh přístroj Motorola ROKR E1. Šlo o vcelku tuctový model, jenž se od záplavy podobných mobilů odlišoval vlastně jen přístupem do applovského internetového obchodu s hudbou. Mobil nezaujal a jeho prodeje tomu odpovídaly.

I přes tento neúspěch se Apple plánu na vlastní mobil nevzdalo. Z prvotního zaváhání si nicméně odneslo poučení, že chce-li uspět, bude muset přijít s výrobkem, který se od konkurence radikálně liší.

Očekávání zákazníků spojená s novým produktem byla značná a jejich zvědavost podněcoval i fakt, že firma si veškeré informace o něm žárlivě střežila. Už řadu měsíců před tím, než byl iPhone oficiálně představen, se internet rojil spekulacemi o tom, jakými funkcemi bude přístroj disponovat a hlavně, jak bude vypadat.

Jediné tlačítko

Do poslední chvíle utajovaný výsledek několikaleté práce představilo Apple počátkem roku 2007. První generace iPhonu překvapila především tím, že na čelní straně přístroje bylo pouze jedno jediné tlačítko. Veškeré ovládání se totiž dělo prostřednictvím dotykové obrazovky, jež byla optimalizovaná pro ovládání prsty. Přístroj navíc dokázal reagovat i na dotyk více prsty najednou, takže třeba zvětšení obrázku se provádělo prostým roztažením palce a ukazováčku. Byla to drobnost, ale přinejmenším ve své době velmi efektní.

Pravdou je, že iPhone nebyl ani zdaleka prvním mobilem s otevřeným operačním systémem, tedy takzvaným smartphonem neboli chytrým telefonem. Už několik let před operačním systémem iOS, na němž je iPhone založen, kralovaly světu smartphonů operační systémy Symbian a Windows Mobile.

Přes poměrně vysokou cenu a navzdory určitým funkčním omezením se iPhonu podařilo prorazit. Svůj podíl na tom jistě měl tradičně propracovaný marketing firmy Apple, který z výrobků s logem nakousnutého jablka dokáže udělat neodmyslitelnou součást moderního životního stylu.

Intuitivní ovládání

Hlavní faktor úspěchu iPhonu nicméně spočíval v něčem jiném. Zavedení výrobci chytrých telefonů do té doby cílili na technické fajnšmekry, jimž nevadil někdy poněkud komplikovanější způsob práce s těmito zařízeními. Apple naopak svůj přístroj navrhl tak, aby byl přístupný i pro masového uživatele, pro něhož je intuitivní ovládání důležitější nežli možnost experimentovat s nastavením nejrůznějších funkcí.

Applu se navíc podařilo vytvořit fenomén, pro nějž se posléze vžil termín ekosystém. Pojem vypůjčený z oblasti přírodních věd označuje úzkou provázanost mezi telefonem a návaznými službami. Uživatelé iPhonů si mohou z internetového obchodu stahovat nepřeberné množství aplikací, hudby a dalšího obsahu, což jim umožňuje aktivně využívat své zařízení a zároveň firmě generuje nezanedbatelný zis­k.

Apple se s iPhonem zkrátka trefilo do černého. A nic na tom nemění ani kritické hlasy, které tvrdí, že „jablečný telefon“ ve skutečnosti nepřišel s ničím radikálně novým a pouze jinak využil už existující technická řešení. Asi nejlepším dokladem úspěšnosti iPhonu je – samozřejmě kromě údajů o jeho prodejích – skutečnost, že se ostatní výrobci mobilů nechali iPhonem v mnohém inspirovat a s větším či menším úspěchem se pokoušejí jej napodobit.

Počet iPhonů v Česku se zvýšil na zhruba 200.000

Počet telefonů iPhone v Česku se v posledním roce zvýšil zhruba o čtvrtinu a nyní se pohybuje okolo 200.000 přístrojů. Podíl telefonu, který před pěti lety definoval novou kategorii tzv. chytrých telefonů, se s rostoucí konkurencí snižuje. Vyplývá to z odhadů odborníků a operátorů oslovených ČTK.

Americký Apple představil první iPhone před pěti lety, 9. ledna 2007. První generace se do Česka dostala výhradně formou „šedých“ dovozů ze zahraničí. Oficiálně začali v tuzemsku operátoři prodávat až o rok později verzi 3G.

„V oběhu jsou všechny generace přístrojů – první generace iPhone se mezi zákazníky dostala individuálním dovozem, a ty nejstarší námi prodané iPhony 3G ještě nejsou tak staré, aby masově končily v elektroodpadu,“ uvedla mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová. Hlavním konkurentem telefonu od Apple jsou přístroje asijských výrobců využívající operační systém Android od Googlu, hlavně Samsungu a HTC.

Internetový obchod

Na příchod iPhonu zareagovali i tuzemští vývojáři. Aplikací z Česka je v současnosti několik set a patří mezi ně hry, zábavné programy, ale i aplikace bank a mediálních domů. Aplikace přitom musí nabízet v rámci uzavřeného distribučního systému Applu přes jeho internetový obchod.

„Roční příjmy tvůrců se mohou významně lišit. Je to dáno tím, že v oboru působí velmi různorodé subjekty. Od jednotlivců až po specializované společnosti. Roční obraty předních českých vývojářských firem se pohybují v řádů jednotek až desítek milionů korun,“ řekl ČTK spolumajitel vývojářské firmy eMan Timáš Čermák.

Loni v září spustil Apple svůj obchod s aplikacemi a hudbou iTunes v češtině. Podle aktuálního žebříčku patří mezi nejvíce stahované placené programy hry, například závod DrawRace 2 nebo Angry Birds. Mezi bezplatnými je v současnosti nejstahovanější aplikace pro běžce runtastic GPS, následují programy umožňující přístup k účtu nebo do sociálních sítí. Nejvíce roste zájem o navigační aplikace.

Aplikace od českých vývojářů u uživatelů iPhonů podle Čermáka bodují zaměřením na české prostředí a potřeby českého zákazníka. Mezi nejstahovanější české programy proto patří například zpravodajské aplikace, praktické nástroje, jako jsou jízdní řády, mapy, počasí, tv programy nebo aplikace bankovních domů a pojišťoven. Nejstahovanější českou placenou aplikací je iAngličtina. Nejstahovanější bezplatnou českou aplikací je navigace od Vodafonu.

V síti O2 nejaktivnější

Podle mluvčího Vodafonu Miroslava Čepického patří uživatelé iPhonů vzhledem k širokému portfoliu služeb, které využívají, mezi významné zákazníky. To potvrzuje i O2. „Když pomineme USB modemy pro mobilní internet, je iPhone z pohledu přenesených dat nejaktivnějším mobilním přístrojem v síti O2. Za měsíc jeho uživatelé v průměru přenesou zhruba 13 TB dat,“ uvedl mluvčí O2 Hany Farghali. Podobné objemy dat ale stahují i majitelé špičkových chytrých telefonů s Androidem. Část zákazníků si podle odborníků iPhone pořizuje spíše jako módní záležitost, aby ukázali, že na to mají.

Apple proslul tím, že zájemcům o prodej jeho výrobků klade velmi přísné podmínky. Loni na podzim na to zareagovala Telefónica, která oznámila, že nebude nabízet nový iPhone 4S, protože nechtěla akceptovat požadavky výrobce týkající se například marketingové podpory nebo množství prodaných kusů.