Česká zákonná norma, která zakázala telefonování a další používání elektronických zařízení při řízení, už má za sebou tucet křížků. Současný zákon o silničním provozu totiž platí už od roku 2006, nicméně od té doby se toho mnoho změnilo.

Jak upozorňuje Ústřední automotoklub České republiky (ÚAMK), řidiči dnes používají mobil k podstatně náročnějším operacím, než je jen prosté telefonování. Tedy ještě méně se věnují řízení, ještě více času se zabývají svým telefonem, než že by sledovali provoz na silnici.

Podle průzkumu, který nechal zpracovat projekt Poúrazová péče, dokonce 55 procent dotázaných potvrdilo, že svůj mobilní telefon při řízení auta používá i k něčemu jinému, než k telefonování – posílání SMS, navigování, sdílení na síti nebo vytváření selfie.

V České republice nás za to může čekat bloková pokuta maximálně do částky jeden tisíc korun na místě, v přestupkovém řízení pak 1500 až 2500 korun a připsání dvou trestných bodů.

Česká pokuta je však sotva srovnatelná i s těmi nejnižšími v okolních státech – v Polsku a Rakousku za tento přestupek zaplatíme zhruba 50 eur, v přepočtu tedy zhruba 1268 korun. I Německo, které dosud mělo trest za daný přestupek ve výši 60 eur, jej nedávno zvýšilo na maximálních 200 eur (přes pět tisíc korun), k tomu řidič přijde o dva trestné body a ke všemu dostane ještě měsíční zákaz řízení.

Základní sazba není nízká ani v dalších státech: na Slovensku je to 120 eur (přes tři tisíce korun), v Itálii byla donedávna 161 eur (zhruba čtyři tisíce). Od nového roku je už v této jižní zemi pokuta za telefonování za volantem bez hands-free sady až 646 eur (zhruba přes 16 tisíc korun), plus zákaz řízení až na dva měsíce. Vysoké postihy byly vždy v Nizozemsku a Velké Británii (okolo 230 eur, tedy téměř šest tisíc korun) a ve Španělsku 200 eur (přes pět tisíc korun).

Stále to však není asi nejostřejší přístup v Evropě vůči těm, kdo telefonují v autě. Nedávný závěr odvolacího soudu jednoho francouzského motoristy totiž potvrdil, že pokuta 135 euro, stejně jako připsání tří trestných bodů, je zcela na místě, i když řidič telefonoval ve voze stojícím se zapnutými výstražnými světly a na krajnici.

Soud se totiž vyjádřil jednoznačně: motorista za volantem nesmí telefonovat ve Francii jinak, než prostřednictvím hands-free sady. A nic na tom nemění fakt, že vůz stojí.

Výjimkou pak může být, pokud stojíte na místě vyhrazeném pro parkování, tedy například na veřejném parkovišti, nebo jste na soukromém pozemku anebo, jde-li o stav nouze.