Staré rčení hovoří o tom, že kdo šetří, má za tři. V případě online obchodu Temu se však dá říci, že kdo dřív přijde, ten nejenže dřív mele, ale také ušetří hromadu peněz. „Kupuju tam asi tři měsíce a zatím mě nic nezklamalo. Ceny jsou oproti českým obchodům mnohdy velmi zarážející,“ řekla Deníku Jana Tobolková a poukázala na skutečnost, že i mnohé české webové obchody z Temu nakupují, ale poté si na výrobek dají „českou“ přirážku.

„Nedávno jsem si na Temu koupila rukavice na kolo za 38 korun. Ty samé jsem pak viděla na internetu prodávat se slevou z původních 500 za 300 korun,“ doplnila žena. Štve ji, že čínské internetové tržiště v poslední době spustilo v Česku velmi masivní kampaň a prakticky na každý výrobek, jehož jméno zadáte do internetového vyhledávače, je první odkaz právě na Temu.

Bizarní prostředí

Obchod má na platformách jako Facebook a Instagram momentálně aktivních 230 reklamních kampaní cílených na Česko. Podle generálního ředitele kreativní agentury Fairy Tailors Ondřeje Tylečka se zdá, že v tomto případě kvantita reklam převažuje nad kvalitou, což vyvolává otázky ohledně efektivity a celkového vnímání této platformy mezi českými spotřebiteli.

Češi bývají velmi důvěřiví a při brouzdání po internetu si nedávají pozor na nebezpečné podvodníky:

Ilustrační foto
Lidé přicházejí o miliony. Jsou neopatrní při nákupu na internetu

„U Temu je patrné, že kvantita převládá nad kvalitou, což platí nejen u nabízeného zboží, ale projevuje se i v samotných reklamních textech. Často se setkáváme s nedostatečně lokalizovanými texty do češtiny a mnoho reklam běží v angličtině, což může být pro české publikum rušivé. Celkově působí Temu jako bizarní prostředí, což může negativně ovlivnit vnímání a přijetí e-shopu mezi českou veřejností,” popsal své zkušenosti a pocity Tyleček.

Někteří uživatelé srovnávají Temu s platformami jako Shein, Wish a AliExpress, avšak Temu se od nich trochu liší. Shein se zaměřuje především na módu a oblečení, zatímco na Temu mohou zákazníci zakoupit téměř jakýkoliv druh zboží. Jedná se o obrovský online obchod, který nabízí široký sortiment produktů od doplňků do aut, kuchyňských spotřebičů a elektroniky až po zahradní nábytek, elektroniku a dětské oblečení.

Zavádějící slevy

Nejen všudypřítomná reklama, ale i nízké ceny jsou trnem mnoha obchodníků. Například Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sdružuje více než 680 subjektů z české e-commerce, upozorňuje na zjevné znevýhodnění místních obchodníků. „Temu, které nabízí nezvykle levné zboží převážně z Číny, nedodržuje na svých webových stránkách řadu pravidel, které mu česká a evropská legislativa ukládají. APEK na tento stav upozorňuje a žádá zásah, který zajistí férové prostředí pro všechny,“ informoval zástupce APEK Jan Vetyška.

Podle něj je jedním z problémů, jakým Temu nabízí své slevy. Ty jsou dle jeho mínění v rozporu s loňskou novelou zákona o ochraně spotřebitele. „Zatímco dozorové orgány pozorně sledují, zda české e-shopy odvozují slevy od nejnižší ceny nabízeného zboží za posledních 30 dní, Temu odkazuje na doporučenou maloobchodní cenu produktu. To je ukázka přístupu, proti kterému nová zákonná úprava bojuje. A jednoznačně znevýhodňuje férové prodejce, kteří se pravidel drží,“ doplnil Vetyška.

Zákon o cenách má přinést seznam produktů, u kterých budou muset obchodníci uvádět i cenu za jednotku daného zboží:

Zákon o cenách má přinést seznam nepotravinářského zboží, u kterého budou muset obchodníci uvádět vedle prodejní ceny i jeho měrnou cenu, tedy cenu za jednotku zboží. Ilustrační snímek
Kolik stojí kilo mýdla? Obchodníci budou muset uvádět i měrné ceny

I proto APEK podala na Českou obchodní inspekci podnět ke kontrole. Provozovatelem Temu je podle české verze webových stránek totiž společnost Whaleco Technology Limited registrovaná v Irsku. „Proto by měla nést odpovědnost za plnění všech povinností stejně jako ostatní obchodníci působící v EU,“ dodal zástupce APEK.

Své zkušenosti s online tržištěm sdělila Deníku i ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. „Naše zkušenosti s online tržištěm Temu se prakticky neliší od jiných online tržišť (jako například AliExpress). Vzhledem k tomu, že se povědomí o tomto tržišti rozšiřuje až v poslední době, evidujeme pouze jednotky dotazů a stížností,“ uvedla Hekšová.

Dodala, že spotřebitelé by měli očekávat, že s ohledem na cenu nebudou věci natolik kvalitní jako v případě dražších produktů v jiných obchodech. Zároveň doba dodání může být delší.

Celníky si pletou s kurýry

Temu zaměstnává i celníky. Zákazníci obchodu si je často pletou s doručovací službou a ptají se, kdy jim pustí zásilku domů. „Celní správa však nemá sklad s objednaným zbožím, nezadržuje zásilky a ani je nedodává. Řešíme pouze formality spojené s vlastním celním řízením, které je elektronické, a to až v okamžiku, kdy nám přepravce či sám příjemce podá elektronické celní prohlášení. Zásilky objednané přes platformu Temu, ale i jiných online obchodů, jsou proclívány v jiném členském státě, který tvoří vstupní místo EU,“ informovala mluvčí Generálního ředitelství cel České republiky Hana Prudičová.

Deník oslovil i obchodníky Alza, Electroworld a Zalando. Z trojice odpověděl jen online obchod s oděvy Zalando. „Zvolili jsme jinou cestu. Konkurence z Asie se zaměřuje na ultra fast fashion za co nejnižší ceny. V Zalandu naopak věříme, že si zákazníci cení kvality,” uvedla mluvčí společnosti pro Českou republiku a Slovensko Aleksanda Adrian.