Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tendr na mýto stát připravil v utajení. Podle expertů ohrozil veřejné zájmy

Úřední svévole ministerstva dopravy, ignorace posudků a přehlížení zájmů veřejnosti při přípravě mýtného tendru vytváří pochybnosti o korektnosti 29 miliardové zakázky vyhlášené ministerstvem dopravy, varují dopravní experti Hospodářské komory.

16.6.2017
SDÍLEJ:

Od 1. února musejí mýto nově platit i vozidla vážící více jak 3,5t. Na snímku z 1. února mýtná brána na pražském Chodově.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

„Máme pochybnosti o tom, zda takto utajovaná příprava zadávacího řízení proběhla korektně a bez ohrožení veřejného zájmu," upozorňuje předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.

Podmínky tendru totiž nebyly vůbec konzultovány s veřejností. Na podezřelý postup ministerstva dopravy upozorňoval už v listopadu loňského roku prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.

V dopise adresovaném předsedovi vlády Dlouhý vyjádřil znepokojení nad tím, že zpoplatnění a rozšíření mýta po roce 2019 ministerstvo dopravy nepředložilo k řádnému připomínkovému řízení, tedy projednání a diskusi s veřejností, zejména se zástupci podnikatelů v silniční dopravě. Těch se přitom novinka dotýká nejvíce. Dopis tehdy zůstal bez odpovědi.

Ministerstvo dopravy přitom počítá s tím, že od roku 2019 rozšíří mýto o dalších 900 kilometrů silnic první třídy. Takový krok ale Hospodářská komora považuje za zbytečný. Také posudek společnosti Deloitte jednoznačně doporučoval, aby se mýto optimálně rozšířilo pouze o 474,1 kilometrů na silnicích první třídy s tím, že by mělo jít výhradně o úseky, které nahrazují chybějící úseky dálnic.

Další postup ministerstva i vlády, která záměr ministerstva vzala na vědomí, byl údajně opřen o koaliční jednání. To však rovněž nemohla veřejnost sledovat a vyjádřit se k němu.

„Není teď například jasné, zda připravované rozšíření mýta na silnicích první třídy pokryje svými výnosy vynaložené náklady, zdali toto rozšíření přispěje k tomu, aby zpoplatněné úseky pozemních komunikací byly méně objížděny přes města a obce, či zda naopak toto objíždění ještě nezesílí se všemi negativními důsledky na průjezdnost a technický stav komunikací nižší úrovně. Nejasný je také způsobe, jakým do poptávaného budoucího systému mýta budou zahrnuty současné mýtné kapacity," vysvětluje Šíp.

Autor: Lenka Králová

16.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Elon Musk pózuje v továrně Tesly v kalifornském Fremontu.
7

Průlom pro zahraniční investory v Číně? Tesla jedná o rozšíření výroby

Fotografie, která se stane symbolem letošních voleb.
DOTYK.CZ
6

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

Nejúspěšnější kandidát ODS Václav Klaus ml.: Zrušil bych 90 procent zákonů

Se ziskem 22 635 preferenčních hlasů vstoupil do velké politiky syn někdejšího prezidenta Václav Klaus mladší. Stejně jako jeho otec, ve věku 48 let.

Jednání Sněmovny podle ANO? Upravené přestávky pro kluby i přednostní práva

K námětům vítěze voleb hnutí ANO na úpravy jednání Sněmovny patří zkrácení přestávek na porady poslaneckých klubů, omezení okruhu řečníků s přednostním právem a prodloužení doby pro schvalování zákonů.

Odvolat šéfa finanční správy Janečka? Pilný: Musím Zaorálkovi přečíst zákon

Ministři hnutí ANO a KDU-ČSL se staví skepticky k návrhu ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka (ČSSD) na odvolání šéfa finanční správy Martina Janečka a náměstkyně ministra financí Aleny Schillerové. Podle nich nebyly naplněny podmínky, které pro odvolání obou vyžaduje služební zákon.

Pohledem Stanislava Šulce: Nová doba, zvykejme si

Byly avizovány zásadní volby. Volební účast tomu však nenapovídala a přes veškerý údiv nakonec ani výsledky, které byly očekávatelné. Snad jen propad KSČM a skutečně nízký volební výsledek ČSSD byly překvapením voleb. Ostatní jede jednak podle průzkumů, zároveň Češi potvrdili trend dnešní doby. Politika založená na ideologii je pasé, vystřídala ji politika marketingová. Berme to jako fakt.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení