Elektronickou smlouvu dnes podepsali náměstek ministra obrany pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Lubor Koudelka a Jiří Sadílek, jednatel společnosti Glomex MS.

"Konečně se nám podařilo splatit dlouholetý dluh vůči vojákům. Rámcová smlouva má platnost do roku 2024, ale není na co čekat a hned v příštích dvou letech chceme objednat 800 nových vozidel," uvedl ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO).

Armáda požadovala víceúčelová osobní terénní vozidla pro logistické a zabezpečovací úkoly. Vozy by se ve službě vojákům měly pohybovat výhradně mimo případné bojiště. Sloužit budou třeba k přepravě lidí či k zásobování. Vejde se do nich pět lidí.

"V případě, že vše půjde podle plánu, první toyoty dostanou vojáci ve druhé polovině příštího roku," uvedl Koudelka.

Nejvýhodnější nabídka

Podle Fajnora firma Glomex MS podala ve výběrovém řízení ekonomicky nejvýhodnější nabídku, kdy cena za jedno vozidlo je 893 tisíc korun s DPH včetně servisních služeb na dva roky a souprav dílů pro údržbu a opravy. Zvítězila mezi deseti nabídkami na čtyři typy vozidel. Další účastníci tendru proti výběru ministerstva nepodaly námitky.

V čele české společnosti Glomex MS stojí od roku 2019 bývalý náčelník generálního štábu Josef Bečvář. Firma letos získala například zakázku polského ministerstva obrany na několik set terénních pick-upů. České armádě zajišťuje také třeba servis letounů Airbus A-319.

Ministerstvo obrany již dříve uvedlo, že armáda požaduje stroje ve stejné podobě, v jaké se vyrábějí pro civilní využití. Nebudou například pancéřované, vojáci ale požadují třeba držáky na útočné pušky nebo khaki nátěr.

Zástupci firmy ČTK sdělili, že vozy, které bude Glomex dodávat, pohání vznětový motor o výkonu 110 kW. "Jedná se o nejnovější verzi Double Cab s místem až pro pět osob po faceliftu, která byla výrobcem představena v polovině roku 2020," uvedla společnost.