V parném letním dni se Češi i obyvatelé Zálivu budou dost možná chladit úplně stejnou točenou zmrzlinou. Mražená pochoutka z Česka se totiž stává čím dál populárnější v oblasti Arabského poloostrova. 

STOVKA ZA PORCI

Například do Spojených arabských emirátů se z ČR loni vyvezlo přes 18 tun zmrzliny. I když je to pořád zlomek vývozu do evropských zemí, čeští zmrzlináři jsou nadšeni novým perspektivním trhem, který roste. „Zmrzlinu se nám přes Dubaj podařilo exportovat také do Saúdské Arábie, nyní jednáme s Katarem,“ řekla Deníku Ludmila Staříková ze společnosti Interlacto, která se zabývá exportem české zmrzliny z Opočna.

Zatímco u nás stojí porce točené zmrzliny v průměru 22 korun, mlsouni v Arábii si musejí výrazně připlatit.

„V Dubaji taková porce stojí 70 až sto korun,“ vypočítává Staříková. Bohatí Arabové, kteří přišli na chuť českým zmrzlinám, však na cenu nehledí. „Rozhodující je chuť a použité ingredience. U našich směsí velice kvitují přechod k přírodním barvivům,“ popisuje. „V Dubaji mají rádi velice sladké zmrzliny, proto tam frčí také různé toppingy a posypy,“ dodává obchodnice. A oblíbená příchuť? Stejná jako v Česku.  „Největší úspěch díky své kombinovatelnosti má vanilka a smetanový základ,“ potvrzuje Staříková.

BYZNYS V EU

Zmrzlinářský export je samozřejmě živ hlavně z okolních zakázek.

Z 9,4 tisíce tun české zmrzliny (mražené i směsi na točenou) určené loni na export, většina zásilek směřovala na Slovensko a do zemí Evropské unie (viz grafika).

Vývoz zmrzliny z Česka

Na seznamu cílových zemí ovšem byly i třeba USA, Korea, Thajsko či Vietnam. „Ročně vyrobíme směsi na přípravu asi 4000 tun hotové zmrzliny,“ řekl Deníku František Culek z Bohemilku. Na domácí trh podle něj směřuje asi 85 procent vyrobené zmrzliny, zbytek putuje do zahraničí. „Letos se nám podařilo dostat i do Austrálie a Velké Británie,“ doplnil.

Na výhradním použití živočišných tuků a přírodních barviv ve zmrzlinách si zakládají u konkurenční Tatra zmrzliny, kterou vyrábí Mlékárna Hlinsko. „Všechny naše výrobky mají v označení zelené kolečko – logo potvrzující, že se jedná o přírodní barvivo,“ popisuje obchodní manažer Oldřich Šmerda. Vývozní strategie hlinecké firmy se zaměřuje zejména na sousední země. „Vyvážíme hlavně na Slovensko a také do Polska. Oslovujeme je tím, že je to polotovar jednoduchý k přípravě,“ uvedl.

NÁVAL Z CIZINY

Přestože má export tuzemské zmrzliny slušně nakročeno, hluboce zaostává za jejím dovozem.

Jen v první polovině letošního roku jsme dovezli 17,3 tisíce tun zmrzliny. Tedy zhruba tolik, co před třemi lety za celý rok, a dokonce více než trojnásobek množství dovezeného v roce 1999. Loni na český trh z ciziny směřovalo 24,4 tisíce tun zmrzliny, převážně z Polska, Německa a Maďarska.