„Zvažované testování rychlosti 140 km/h na vybraných dálnicích je teprve na počátku. Vyplynulo to ze včerejšího jednání s rakouským ministrem dopravy, který si testovací provoz pochvaloval a chce na dvou třetinách rakouské dálniční sítě zvýšenou rychlost do roka zavést,“ uvedl mluvčí  ministra dopravy Jakub Stadler. Podle něj platí, že by proběhl nejprve testovací režim na vybraném úseku dálnice.

Po vyhodnocení zkušebního provozu je prý možno uvažovat o rozšíření na další úseky dálnic. „Nyní tedy budeme řešit možnosti, jak lze zvýšenou rychlost vyzkoušet v provozu,“ dodal Stadler.

Zvyšování rychlosti na tuzemských dálnicích je téma, které opakovaně řešili v minulých i poslanci, ale přes dvacet let limit 130 kilometrů v hodině odolává.  Oslovení odborníci si dokážou zvýšení rychlosti představit, rozhodně ale ne plošně. „Jsou úseky, kde by takové zvýšení bylo možné, zejména pak v době, kdy není takový provoz,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. 

Otázka hlučnosti

Upozorňuje ale na trend z jiných zemí, kde naopak kvůli většímu hluku či vyšším emisím dochází často ke snižování rychlosti. Jako příklad uvádí Německo, které je sice známé neomezenou rychlostí, ale na velké části dálnic je rychlost omezena na 120 kilometrů v hodině. „Ukázalo se, že tím došlo k velkému snížení nehodovosti,“ dodal.

Limit rychlosti 140 kilometrů v hodině existuje například v Polsku nebo v Bulharsku. V Rakousku se testuje na dálnici A1 Vídeň – Salc- burk na dvou úsecích mezi Heidem a Sattledtem a mezi městy Melk a Oed.

Odborník na bezpečnost dopravy a někdejší šéf Besipu Martin Farář upozorňuje, že rychlost nebývá na dálnicích hlavní příčinou nehodovosti. „Tou je spíše nedodržení bezpečné vzdálenosti, špatná jízda v jízdních pruzích, nevěnování se provozu,“ vypočítává Farář.

Vyšší rychlost si žádá kvalitnější dálnice

Podle něj by mohla být vyšší rychlost povolená jen na dálnicích s kvalitním povrchem, příznivým výškovým profilem, tedy ideálně v rovině a s dobrými rozhledovými poměry, případně i více než dvěma jízdními pruhy.

„Není mnoho úseků, které by toto splňovaly. Je pak otázka, zda místo plošného zavedení 140 km/h neuvažovat pouze o konkrétních úsecích, které splňují popsané parametry,“ řekl Farář. Podle něj tomu musí předcházet výchova řidičů, především povědomí o brzdné dráze a rozestupu mezi vozidly. 

Model povoleného odbočení doprava na červenou je běžný například v Německu, v Česku chtějí tuto možnost úředníci také zvážit. Řidičům by často odpadlo dlouhé čekání na zelenou.