Výsledky ovlivnil pokles prodejů malých vozů na klíčových trzích západní Evropy, v ČR naopak prodeje vzrostly. Sdělil to mluvčí automobilky Radek Kňava.
„Letos nás ovlivní přetrvávající nejisté vyhlídky evropské ekonomiky a nedůvěra trhů, která se odráží v prognózách automobilového průmyslu. Konkurence v segmentu malých vozů bude přitvrzovat,“ uvedl prezident společnosti Satoši Tačihara.
Automobilka kvůli velké konkurenci v kategorii malých vozů v únoru a březnu uvede na trh zmodernizované verze aut Peugeot 107, Citroën C1 a Toyota Aygo. Budou mít téměř stejné rozměry jako předchozí generace, ale nižší emise i spotřebu.
Nejprodávanější model
Nejprodávanějším modelem TPCA na domácím trhu byl loni Peugeot 107. Největší růst prodejů vykázal model Toyota Aygo, jehož prodeje v ČR vzrostly o 128 procent. Hlavními trhy automobilky byly stejně jako v uplynulých letech Francie, Itálie, Německo, Velká Británie a Holandsko.
Předloni se výroba malých vozů v kolínské automobilce snížila o 11 procent na 295.000 aut. Výrobní kapacita firmy je 340.000 aut. TPCA v roce 2010 vykázala hrubý zisk 1,4 miliardy Kč, rok předtím měla profit před zdaněním 1,443 miliardy Kč. Tržby jí klesly o 14 procent na 44,7 miliardy korun. Loňské hospodářské výsledky firma zveřejní v březnu.
TPCA je společným podnikem firem Toyota Motor Corporation a PSA Peugeot Citroën postaveným v roce 2002 v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry. Výrobu závod zahájil v únoru 2005.
Další dvě české automobilky naopak výrobu a prodeje aut v loňském roce zvýšily. Mladoboleslavská Škoda Auto loni prodala rekordních 875.000 aut. Meziročně prodej zvýšila o 15 procent. Firma zvýšila prodeje na většině trhů a růst plánuje i letos. Škoda chce do roku 2018 prodávat přes 1,5 milionu aut, rozšíří kvůli tomu kapacitu výrobních závodů.
Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku vyrobila v roce 2011 přes 251.000 osobních automobilů, což bylo zhruba o 50.000 vozů více než v předchozím roce. Automobilka vozy z nošovického závodu exportovala do 48 zemí, nejvýznamnějšími odběrateli loni byly Německo, Rusko, Itálie, Španělsko a Rakousko.
Vývoj výroby kolínské automobilky TPCA v letech 2005 – 2011:
Rok | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
Počet vyrobených aut | 103.819 | 293.650 | 308.478 | 324.289 | 332.489 | 295.712 | 270.705 |
Změna v pct. | +182,8 | + 5 | + 5,1 | + 2,5 | – 11,1 | – 8,5 |
Vývoj prodeje kolínské automobilky TPCA v ČR v letech 2005 – 2011:
Rok | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
Toyota Aigo | 120 | 407 | 413 | 235 | 112 | 109 | 249 |
Změna v pct. | + 239 | + 1 | – 43 | – 52 | – 3 | + 128 | |
Peugeot 107 | 310 | 549 | 577 | 600 | 387 | 339 | 366 |
Změna v pct. | + 77 | + 5 | + 4 | – 36 | – 12 | + 8 | |
Citroën C1 | 103 | 425 | 518 | 449 | 358 | 405 | 294 |
Změna v pct. | + 313 | + 22 | – 13 | – 20 | + 13 | – 27 |
Zdroj:TPCA