„Když je přes 30 stupňů, pijí lidé piva obecně méně. Alkoholické nápoje konzumují až večer, když se trochu ochladí. A vzhledem k tomu, že některé venkovní zahrádky, zejména ve větších městech, zavírají v deset hodin večer, lidé toho tolik nevypijí. Ze zkušenosti víme, že ideální je pro nás spíše chladnější počasí pod 25 stupňů,“ říká Martina Ferancová, ředitelka svazu.

Menší spotřebu v hospodách však vyrovnal vyšší výstav piva lahvového (v červenci o dvě procenta) a zejména plechovkového (o devět procent). Ve stejném období se zvýšil se také export, a to až o 29 procent. Svědčí o tom tzv. pivní index, v němž Český svaz pivovarů a sladoven sleduje všechny důležité údaje týkající se výroby a spotřeby piva.

Přes 700 hospod

Hlavní část oslav Dnů českého piva proběhne v hospodách – letos jich bude asi sedm set. Některé značky již oznámily, které novinky chystají. Pražský Staropramen sází například na oblíbený ležák Extra chmelená 12, poprvé uvařený právě u příležitosti Dnů českého piva.

Slavnostní narážení soudků Extra chmelené 12 proběhne 20. září tentokrát pod heslem „Družba s pivovarskými“, kdy zhruba dvacet zaměstnanců zajde za spotřebiteli do hospod v čele se sládky i generálním ředitelem Petrem Kovaříkem.

Ve vybraných spřízněných hospodách se pak lidé mohou každý čtvrtek v září těšit na tradiční hospodské hry – třeba mariáš se sládky – nebo na živou hudbu. „Dny českého piva jsou svátkem hospody. Máme unikátní hospodskou kulturu, tu musíme podporovat - a jak jinak než naším skvělým pivem,“ uzavírá tomu manažerka značky Petra Chovancová.