Zatímco v roce 2001 v Česku podle údajů Nielsen Czech Republic fungovalo 20.442 původních prodejen, tak do roku 2010 jejich počet prudce klesl na 14.706. Zavřeny byly zejména malé obchody s plochou do 50 metrů čtverečních. Počet těchto provozoven se snížil z 12.319 v roce 2001 na předloňských 8129. Počet tradičních samoobsluh s plochou od 51 do 400 metrů čtverečních klesl mírnějším tempem, a to z 8173 v roce 2001 na 6577 v roce 2010.

„Český tradiční trh postupně vymírá. V poslední době nejen v důsledku tlaku moderního obchodu, ale také vietnamských podnikatelů,“ upozornil Lubomír Mechura z Nielsen Czech Republic, který aktuální počet vietnamských obchodů odhadl na zhruba 3000. Počet moderních prodejen největších obchodních řetězců se předloni podle údajů společnosti Incoma GfK meziročně zvýšil o zhruba čtyři desítky na 1599.

Prodejny převzali vietnamští obchodníci

Naopak se snížil například počet družstevních prodejen. Zatímco v roce 1996 spotřební družstva na tuzemském trhu provozovala 4356 obchodů, tak do roku 2010 jejich počet klesl na 2930. „Úbytek (malých obchodů) by podle mého názoru byl podstatně větší, kdyby některé prodejny, které se zavírají, nepřevzali vietnamští obchodníci. Jejich výhodou je, že oni se rizika nebojí a jdou i do velmi ostré konkurence,“ upozornil generální ředitel nákupní aliance ČEPOS Petr Morava.

Vietnamští obchodníci dokážou díky nižším nákladům působit i v lokalitách s malými tržbami, kde by ostatní obchodníci zpravidla pohořeli. Vietnamští obchodníci podle Moravy těží z toho, že mají lepší nabídku ovoce a zeleniny, jsou vstřícnější k zákazníkům, mají dlouhou otevírací dobu a nechybí jim bojovnost. Například na pražském Chodově vietnamská večerka funguje naproti diskontní prodejně Lidl, která ve své strategii sází na co nejnižší ceny.

„Vietnamské prodejny se v regionech rozšiřují doslova kobercovým způsobem. Jeden můj kolega má zkušenost, že zatímco před třemi roky proti jeho 130 prodejnám stálo dvanáct vietnamských obchodů, tak nyní jich je 70. Je to neuvěřitelné tempo,“ podotkl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a předseda Sdružení českých a moravských spotřebních družstev COOP Zdeněk Juračka.

Tuzemští obchodníci podle Juračky za nynější situace nemají příliš možností, jak expanzi vietnamských prodejců čelit. „Naše výzkumy naznačují, že si (vietnamští obchodníci) nedělají problémy s jakýmikoliv odvody a povinnostmi vůči státu, což si české subjekty nechtějí, a ani nemohou dovolit,“ uvedl Juračka.

Vietnamští obchodníci mají stále větší podíl na tržbách velkoobchodní společnosti Makro, která kvůli tomu nedávno zřídila pozici manažera pro komunikaci s asijskými a vietnamskými zákazníky. Například loni od ledna do dubna zaznamenalo Makro meziroční nárůst prodejů ve skupině vietnamských maloobchodníků o 13,4 procenta.