Vícečlánkový model v životní velikosti, takzvaný mockup, je na první pohled k nerozeznání od skutečné tramvaje. Na základ 16,5 metru dlouhého a deset tun vážícího modelu byla použita překližka, plexisklo a sklolaminát. Jinak je ale přesnou kopií finálního designu vozů, včetně interiéru vybaveného originálními díly. Návštěvníci si tak mohli prohlédnout skutečná sedadla, držadla, dveře, tlačítka, dotykové ovladače, ale také kabinu řidiče.

„Díky tomuto unikátnímu modelu můžeme ukázat vnější design a interiér vozidel nejen dopravnímu podniku, ale i veřejnosti,“ vysvětlil generální ředitel Škoda Transportation Petr Brzezina. „Těšíme se na ohlasy veřejnosti, které společně s RNV vyhodnotíme a zcela jistě ovlivní finální design před samotnou výrobou vozidel.“

Nejdelší na světě

Tramvaje české firmy budou k vidění od roku 2021 v německých spolkových zemích Bádensko-Württembersko, Hesensko a Porýní-Falc. Smlouva v hodnotě sedmi miliard korun počítá s dodávkou 80 vozidel, součástí kontraktu je však i opce na 34 dalších. Celková hodnota dodávky se tak může vyšplhat až na deset miliard korun.

Do Německa firma dodá 31 třicetimetrových, 37 čtyřicetimetrových a 12 šedesátimetrových, které budou zároveň nejdelší na světě. Vycházet budou z modelu ForCity Smart, který Škoda úspěšně otestovala ve Finsku. „Více než sto těchto moderních vozidel je v provozu v Helsinkách a brzy budou k vidění také v dalším finském městě Tampere,“ připomněl viceprezident Škody Transportation Zdeněk Majer.

„Vozidla budou vybavena nejmodernějšími informačními systémy, kamerami a mnoha dalšími inovacemi,“ popisuje ředitelka komunikace společnosti Lubomíra Černá. Tramvaje budou jezdit rychlostí až 80 kilometrů za hodinu a samozřejmostí je i bezbariérový přístup pro cestující na vozíčku a dětské kočárky.

Objeví se i v Česku

Tramvaje z řady ForCity Smart budou brzy k vidění i na území České republiky. Na začátku září uzavřela Škoda Transportation smlouvu dopravním podnikem v Ostravě na dodávku až 40 vozidel v celkové hodnotě 1,9 miliard korun. Tramvaje nejnovější generace se v ostrém provozu objeví na podzim roku 2020 a Ostrava bude první zemí ve střední Evropě, kde budou jezdit.

V úterý firma zvítězila také ve výběrovém řízení na dodávku 22 velkokapacitních tramvají pro Plzeňské městské dopravní podniky. „Škodovka dodá vozidla do Plzně znovu po téměř dvaceti letech. Plzeňáci se mohou těšit na velmi pohodlná, spolehlivá a bezpečná vozidla,“ řekl Brzezina.