Do Ostravy byla včera ráno z polského výrobního závodu v Siedlcích přivezena první ze čtyřiceti plně nízkopodlažních tramvají švýcarského výrobce Stadler. Dlouho a bedlivě očekávané vozidlo za 27,2 milionu korun nyní čekají desetitisíce testovacích kilometrů, ale prázdnou tramvaj mohou lidé už brzy zahlédnout v ulicích.

„První tramvaj nyní musí v rámci testů ujet deset tisíc kilometrů bez cestujících i bez zátěže, dále deset tisíc kilometrů se zátěží a dalších dvacet tisíc kilometrů s cestujícími,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku Ostrava (DPO) Karolina Rycková.

Dodala, že testování pro schválení typu vozidla je potřebné také proto, že tramvaje byly vyrobeny přímo na míru právě pro ostravské ulice.

První cestující se novou tramvají, která nese symbolické označení nOVA, svezou v létě. Ještě do konce letošního roku pak bude do Ostravy podle smlouvy dovezeno dalších 24 tramvají, zbylé pak do léta 2019.

Tramvaje od Stadleru mají zahájit novou éru v ostravské MHD s nízkými provozními náklady a vysokým komfortem pro cestující. Vozidla jsou klimatizovaná, lidé se v nich budou moci zdarma připojit k wi-fi (do konce letošního roku), díky USB konektorům dobíjet své mobilní telefony nebo sledovat svou trasu na LCD panelech. Díky otočným podvozkům budou tramvaje za jízdy mnohem tišší a speciálně tvarovaná kabina zajišťuje větší bezpečnost a ochranu chodců.

Spolu s deseti parciálními trolejbusy, které začaly v ostravských ulicích jezdit v uplynulých týdnech, jsou to také první vozidla, na nichž DPO použil nový design jiný barevný odstín, horizontální bílý pruh a trojici vykřičníků.

Jaké budou nové tramvaje od Stadleru?

Parametry

» plně nízkopodlažní
» otočné podvozky, dvojí odpružení
» minimální hlučnost
» maximální rychlost: 80 km/h
» kapacita: 188 míst (z toho 61 k sezení)
» 2 místa pro vozíčkáře, 2 pro kočárky
» délka: 24,9 metru
» šířka: 2,5 metru
» výška: 3,6 metru

Vybavení

» klimatizace a topení
» wi-fi připojení
» USB konektory
» kamerový systém
» LCD panely