Korejská společnost napřed 34procentní balík akcií ČSA koupí, poté ho prodá firmě Travel Service. Korean Air kupuje podíl za stejných podmínek jako předešlý balík, za který zaplatil 68,3 milionu korun, uvedl Český Aeroholding. Dodatečných 34 procent by tak korejskou společnost mělo stát zhruba 53 milionů korun. Cenu, za kterou balík akcií poté koupí Travel Service, odmítla společnost sdělit.

Prezident ČSA už oznámil rezignaci

Vstup nového akcionáře doprovodí personální změny ve vedení. Rezignaci s odkladem do dokončení převodu už oznámil prezident ČSA a předseda představenstva Philippe Moreels.

Korean Air informoval Český Aeroholding o záměru koupit další podíl v ČSA ve středu, uvedl Ondřej Šrámek, mluvčí minsterstva financí, které je akcionářem aeroholdingu. Podle úřadu jde o proces, který předpokládá původní smlouva a který je plně v kompetenci obchodního vedení společnosti.

Nešťastný, ale nezbytný krok

Podle ministra dopravy Zdeňka Žáka je ale proces privatizace ČSA takovýmto způsobem nešťastný. „V historii totiž ani ti nejfanatičtější privatizátoři nikdy neprivatizovali firmu v době, kdy je její hodnota nejnižší, jako to udělala ČR," řekl ministr Českému rozhlasu. Dnešní krok je podle něj „poslední díl hořké pilulky", kterou musí český stát a daňoví poplatníci spolknout. Z pohledu firmy je ale podle něj tento krok v nynější situaci nezbytný, proto jej hodnotí neutrálně.

Opačný názor má analytik letectví a investiční bankéř Petr Kováč. Podle něj není cena obchodu v případě dlouhodobě ztrátových ČSA rozhodující. Důležitější je vytvoření silnější společnosti, která zabezpečí pracovní místa, což by se propojením ČSA Travel Service a Korean Air mohlo zdařit. Travel Service navíc doplňuje služby poskytované ČSA o charterovou dopravu a umožní jim lépe využít vlastní kapacity.

Spojení bude výhodné i pro cestovní kanceláře, uvedl mluvčí cestovní skupiny Fischer Jan Osůch. Rozšíření flotily Travel Service o kapacity ČSA by mohlo cestovní kanceláři pomoci především v letní sezoně. Pokud by vlastní kapacity Travel Service krátkodobě nemohly letět, doplněním letadel z flotily ČSA by se klienti CK mohli vyhnout změnám časů odletů.

ČSA neztratí status národního dopravce

Transakcí ČSA neztratí status národního dopravce a s ním spojená práva na lety do zemí s omezeným počtem přepravců (například do Ruska) a využívání takzvaného Open Skies prostoru, uvedl Český Aeroholding. Tomu po uskutečnění transakce zůstane v ČSA zhruba dvacetiprocentní podíl (19,74 procenta) a zbylá 2,26 procenta České pojišťovně. Pro udržení statutu národního dopravce nesmí většinový podíl v letecké společnosti vlastnit firmy mimo Evropskou unii.

„Rozvoj Letiště Václava Havla v Praze jako středoevropského hubu je pro nás naprosto klíčovou záležitostí. Skutečnost, že Korean Air přivádí do Českých aerolinií dalšího důležitého partnera, je krokem k naplnění tohoto záměru. Věřím, že profitovat z tohoto partnerství budou především cestující, kterým všichni tři dopravci budou moci v budoucnu nabídnout kvalitnější produkt v podobě velké sítě destinací," řekl předseda představenstva a generální ředitel Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák.

Podle předsedy představenstva a spolumajitele firmy Travel Service Jiřího Šimáně budou z propojení tří leteckých dopravců profitovat cestující, neboť se vzájemně propojí i sítě jejich spojů. Pro Travel Service může spojení přinést úsporu v nákladech na některé činnosti, které dopravcům poskytuje Český Aeroholding a jeho dceřiné firmy, jako je například údržba, finanční a právní služby.

Přednostní právo nákupu zbylých akcií

Dohodu o prodeji 44procentního podílu ČSA korejské společnosti schválila letos v březnu vláda Petra Nečase. Součástí kupní smlouvy byla klauzule na přednostní právo nákupu zbylých akcií Českého Aeroholdingu. Korean Air už dříve avizoval, že opci využije pouze tehdy, když dodatečným nákupem neohrozí postavení ČSA jako národního dopravce.

Schválení převodu akcií může trvat i několik měsíců, řekla mluvčí Českého Aeroholdingu Michaela Lagronová. Je totiž otázkou, zda budou transakci schvalovat jednotlivé antimonopolní úřady v zemích, kde uvedení dopravci působí, nebo bude nutné proces notifikovat Evropskou komisí. Aeroholding nyní analyzuje jednotlivé trhy. Pokud by k případnému střetu docházelo na větším počtu z nich, pak by se aeroholding obrátil rovnou na komisi, dodala mluvčí s tím, že teprve po jejím souhlasu by bylo možné akcie převést.