Třetina lidí se o benefity aktivně zajímá a snaží se je maximálně využívat, jen každý desátý zaměstnanec by se bez nich obešel. Nejrozšířenějším benefitem zůstávají stravenky v papírové nebo digitální podobě na kartě – v Česku je dostává téměř polovina zaměstnanců. Nejrozšířenější jsou v Praze, naopak nejméně je dostávají lidé v Karlovarském kraji.

Druhým nejčastějším benefitem je dovolená navíc, kterou si užije skoro čtyřicet procent zaměstnanců. Prakticky stejný počet dostává od zaměstnavatele příspěvky na penzijní připojištění.

Na druhé straně se v průzkumu nejméně často objevily firemní školky, otcovská dovolená po narození dítěte nebo dorovnání platu v nemoci. Například na Vysočině takové výhody nečerpá ani jedno procento dotázaných.

Ilustrační foto.
Levný byt i dovolená na horách. Nemocnice lákají nové sestry na benefity

Firemní školky mají možnost nejvíce využívat pracovníci ve zdravotnictví a farmacii, dorovnání platu v nemoci se zase nejčastěji dočkají IT specialisté.

„V posledních letech je na vzestupu poptávka po volnočasových benefitech, které zaměstnance motivují ke zdravějšímu životnímu stylu a působí jako prevence řady civilizačních onemocnění,“ říká Štěpán Tůma ze společnosti Sodexo Benefity. Dle průzkumu je nejčastěji využívají lidé do třiceti let z kancelářských profesí v Olomouckém kraji nebo v Praze.

Muži výrazně častěji než ženy čerpají příspěvky na nejrůznější finanční produkty. Příspěvek na životní pojištění nebo hypotéku má téměř dvojnásobek mužů vůči ženám.

Pětina dotázaných využívá firemní vzdělávací kurzy a jednodenní volno v případě nemoci. Takzvaný sick day si vezmou častěji ženy (25 procent) než muži (20 procent). Tento benefit je nejméně rozšířený ve Zlínském kraji, kde si ho může vzít jen každý sedmý zaměstnanec. V celorepublikovém průměru je to každý čtvrtý až pátý.

V nabídce benefitů českým zaměstnancům nejvíce chybí dovolená navíc, pracovní auto nebo dorovnání platu v nemoci. Z netradičních benefitů je nejvíce láká relax zóna přímo na pracovišti, tu by si přálo téměř čtyřicet procent dotázaných.

Ilustrační foto
Novinka. Firmy mohou zaplatit zaměstnancům brýle či boty

Pětinu zaměstnanců baví představa firemní soutěže o zážitek a třetina lidí by uvítala možnost profesionálního úklidu domácnosti.

Z podobných benefitů se mohou, jako jedni z mála, těšit například zaměstnankyně v manažerských pozicích ocelářského giganta ArcelorMittal Ostrava.

„Přestože se metalurgie jeví jako převážně mužský obor, také ženy mají v naší firmě velmi zajímavé kariérní možnosti a speciální rozvojové programy. Ty jim umožňují vykonávat manažerské role a zároveň sladit i rodinný život," říká HR specialistka společnosti ArcelorMittal Ostrava Iveta Danysová.

Jedná se prý především o možnost práce z domu a cílené finanční příspěvky na péči o děti a domácnost.

Na otázky ke zmapování benefitů, spokojenosti zaměstnanců a hlavní pracovní motivace odpovídalo v průzkumu 3317 zaměstnanců z nejrůznějších pracovních odvětví v celém Česku.

Vizualizace elektrické jednotky RegioPanter, která bude jezdit na Slovensku
Škoda Transportation dodá nové vlaky na Slovensko. Za čtyři miliardy