Seznamte se. Ocitáte se na palubě největšího dopravního letadla světa – Airbusu A380, který v pátek dorazil do Prahy. Vůbec poprvé jako součást pravidelné linky Soul – Praha – Soul.

Vzdušný obr v barvách Korean Air (vlastníka 44 procent ČSA) nese přezdívku nebeský hotel, čehož je právě korejská verze jasným důkazem. Zatímco „běžný" Airbus A380 pojme od 525 do 853 cestujících, korejský obr má kapacitu „jen" 407 míst ve třech cestovních třídách. Ušetřenou plochu si užijí cestující, kteří pro dálkové cesty dostanou více místa, především na nohy.

„Prostě se klade hlavně důraz na komfort cestujících," potvrzuje Martin Česlák z tuzemského zastoupení Korean Air. Díky menšímu počtu sedaček se zvětšily i „společenské prostory". Na palubě rozdělené do dvou pater najdete tři bary, salonky i malý obchod. Vlastní odpočinkovou místnost se záchodem a postelí mají k dispozici i piloti přímo vedle kokpitu. Dolní patro je určeno pro 301 cestujících v ekonomické třídě 
a v přední části najdete i prostor pro dvanáct nejlepších míst první třídy. V horním patře pak sedí 94 cestujících byznysové sekce. Obě patra spojuje dvojice schodišť. Především byznysová a první třída jsou výkladní skříní luxusu.

Desítky filmů a počítačových her

Zatímco sedadlo v běžné ekonomické třídě je široké 46 centimetrů a skloníte ho maximálně o 118 stupňů, ve dvou vyšších třídách je sedadlo široké až 69 centimetrů a lze ho sklonit o 180 stupňů, a vytvořit z něj tedy rovnou postel. Všichni cestující bez rozdílu tříd mají v opěrkách sedadel před sebou vlastní obrazovky s výběrem padesáti filmů, 4000 hudebních skladeb a počítačových her. Na talíři se jim servírují jak evropská, tak korejská jídla. Korean Air přitom v minulosti dostaly i prestižní ocenění Mercury Award za své pokrmy Bibimguksoo (pikantní korejské nudle) a Bibimbab (zelenina s rýží).

V asijských aerolinkách se klade velký důraz na personál. V případě těch korejských například musejí všechny letušky obsluhující první třídu absolvovat barmanský kurz. Profesionálně totiž míchají koktejly.

Na celém světě dnes létá 124 Airbusů A380 a každý měsíc se do provozu dostanou další čtyři kusy. Každý v přepočtu za osm miliard korun. Korejské aerolinky vlastní osm těchto obrů, pravidelně je nasazují třeba na linkách do New Yorku, Hong Kongu či Paříže.

Obrů přibude

V Praze se největší letadlo objevilo v rámci propagačního letu, za normálních okolností totiž mezi Prahou a Soulem létá menší letadlo typu Airbus A330 pro 235 cestujících. Šance, že se tito obři začnou objevovat v Česku častěji, ale roste. Letiště Praha se na to postupně připravuje. Od podzimu má od Úřadu pro civilní letectví povolení pro pravidelné přistávání největších letadel a především bude rozšiřovat parkovací plochu letadel u nástupního Prstu B. Aby se totiž urychlil výstup a nástup cestujících, je potřeba k letadlům, jako je A380, „přisát" až tři nástupní tunely a rozšířit čekárnu. „Toto letadlo v současnosti v Evropě pravidelně odbavuje devět letišť. Praha by se v příštím roce ráda stala desátým letištěm, nejvýchodněji položeným," potvrdil ředitel ruzyňského aeroportu Jiří Pos.

A kolik stojí vstupenka do krále nebes? Za luxus a pohodlí se při desetihodinové cestě mezi Českem a Jižní Koreou platí. Orientační cena zpáteční letenky mezi Prahou a Soulem byla v ekonomické třídě kolem 28 tisíc korun. Kdo si chtěl posedět či lépe řečeno poležet 
v byznysové třídě, zaplatil 80 tisíc korun. A dvanáct vyvolených v nejprestižnější první třídě si připlatilo ještě víc. Za letenku dali zhruba 169 tisíc korun. Přesto bylo při zpáteční cestě z Prahy plno.