Podle šetření Hospodářské komory byly české firmy tentokrát nadstandardně štědré. Mimořádné odměny nebo třináctý plat vyplatilo 47 procent firem, z těch větších nad 250 zaměstnanců dokonce 71 procent. Nárůst táhnou stejné faktory jako mzdy – snaha o uspokojení zvyšujícího se počtu zakázek v souběhu s bojem o kvalitní pracovníky.

Naspořte dětem na studia. Poradíme vám, jak.

Zajímavé je porovnání těchto údajů s výsledky ankety, kterou zveřejnily stránky Profesia.cz. V ní 44 procent respondentů uvedlo, že jejich firma třinácté platy ani jiné finanční bonusy spojené s koncem roku nevyplácí. U 11 procent dokonce došlo k negativní změně, tedy letos se oproti předcházejícím rokům těchto odměn nedočkají. Na standardní výši bonusů zůstává 23 procent respondentů, co do výše si polepšilo 14 procent a nově je dostalo osm procent lidí.  

Výsledky ankety "Poskytuje váš zaměstnavatel na konci roku mimořádné finanční bonusy?" 

Graf výsledků ankety k třináctým platůmZdroj: Profesia

Pokud se na tyto odměny podíváme optikou mezinárodního srovnání, zaměstnanci v České republice jsou na tom poměrně dobře. Z průzkumu Paylab, který v Česku zatupuje portál Platy.cz vyplývá, že co do výše bonusů jsme v porovnání se srovnatelnými trhy na druhém místě za Litvou.

V konkrétních číslech vyjádřeno: v Litvě dosáhly bonusy spojené s koncem roku, tedy třinácté platy a další finanční odměny, hodnoty 866 euro, v České republice 826 euro. Na opačném konci žebříčku je s velkým odstupem Chorvatsko s 439 eury, průměr v dalších zemích, jako Srbsko, Slovinsko nebo Bosna a Hercegovina, je nad 600 eury. Co do proporce k průměrnému základnímu platu se v ČR jedná o 79 procent, což nás řadí na páté místo za Srbsko, Litvu, Polsko a Maďarsko.

Chcete spokojené stáří? Porovnejte si nabídky, jak se zajistit.

„Předpokládá se, že i v roce 2018 mzdy a odměny porostou,“ konstatuje Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz. „Mezi personalisty se ale stále častěji diskutuje o tom, nakolik jsou 13. platy motivační – zaměstnanci je velmi rychle začali pokládat za samozřejmost. Jako výrazně účelnější pro motivaci stávajících zaměstnanců se tak jeví odměny závislé na hospodářských výsledcích firem. Pokud jde o přilákání nových zaměstnanců, mnoho společností v současné době sází spíše na přímý efekt náborových příspěvků.“