"Stavba Trojského mostu je historickým pozůstatkem města, začala a byla dokončena již před několika politickými reprezentacemi. Pokutu jsme z rozhodnutí ÚOHS museli zaplatit již v roce 2017. Svými námitkami jsme se ale výši pokuty snažili alespoň zmírnit. Nyní jsme již vyčerpali prakticky všechny opravné prostředky, přesto zvážíme další postup," uvedl mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

Podle úřadu Praha rozšířila původní zakázku o stavební práce spočívající ve stavbě nového Trojského mostu, a to bez použití jakéhokoli druhu zadávacího řízení, které stanoví zákon. Tím vyloučila soutěž mezi firmami.

Tehdejší předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj v březnu 2017 k rozhodnutí uvedl, že byl postaven úplně jiný most, který neodpovídal původnímu návrhu vizuálně ani cenově. Původní cena měla být asi 500 milionů korun, nový stál téměř o miliardu víc.

Praha prohrála arbitráž

Pokutu musela Praha zaplatit v okamžiku, kdy rozhodnutí ÚOHS potvrdil na základě podaného rozkladu jeho tehdejší předseda Rafaj. Podání žaloby k brněnskému krajskému soudu povinnost zaplatit pokutu neodložilo.

Už rada hlavního města pod vedením Tomáše Hudečka (nyní nestraník, v klubu TOP 09) tvrdila, že firma Metrostav staví jiný most, než který byl vyprojektován. Nemůže jí proto proplatit faktury. A z toho důvodu také hlavní město vyvolalo arbitráž. Arbitrážní soud rozhodl, že Praha má Metrostavu požadovanou částku zaplatit.

Tunel Blanka, jehož stavbu zadala politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), měl být původně otevřen v roce 2011. Projekt se prodražil minimálně o šest miliard korun. Rozhodčí soud už řešil spory Prahy se stavební firmou Metrostav. Šlo o miliardové částky.