Tyto údaje však mnoho zákazníků často zaměňuje. Jak se tedy správně dívat na data na potravinách, vysvětluje Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).
„První údaj bývá označen jako spotřebujte do: a bývá uveden dnem, měsícem a rokem. Toto je konečné datum, které se používá u potravin, které se rychle kazí,“ řekl Černý.
Po uplynutí takto označeného data se výrobek nesmí dále prodávat ani jako zlevněný, i kdyby se jednalo o jediný den.
„Jedná se například o mléčné výrobky, balené maso a podobně,“ dodal Černý.
Druhým možným označením je datum minimální trvanlivosti.
Květiny lze reklamavat jen druhý den po nákupu
„Toto datum bývá označeno pouze měsícem a rokem a z toho je patrné, že nejde o přesný den, ale pouze orientační údaj, který se používá u potravin s dlouhou životností, například sušenky, konzervy a tak dále,“ vysvětlil Černý.
Takto označené potraviny se mohou prodávat i po uplynutí uvedeného data, ovšem odděleně od ostatního zboží. Musejí být řádně označené a prodejce ručí za jejich zdravotní nezávadnost.
Obecná záruční lhůta na potravinářské zboží je osm dní, ovšem potraviny, které se rychle kazí, například jogurty, saláty, krájené sýry, uzeniny a podobně, musíme reklamovat při zjištění nedostatků nejlépe ihned, ale nejpozději druhý den po koupi.
Jen pro zajímavost, nejpozději druhý den můžeme také reklamovat například řezané květiny.
„Při zjištění větších nedostatků v některé z prodejen nebo také v případě, že bude naše reklamace prodejcem zamítnuta, doporučuji neprodleně podat podnět k šetření příslušnému inspektorátu České obchodní inspekce nebo České zemědělské a potravinářské inspekce,“ popsal možné řešení celé situace Černý.