Oproti předchozímu roku měl loňský listopad o jeden pracovní den více. Při zohlednění tohoto kalendářního vlivu vzrostly tržby meziročně o pět procent. Meziměsíčně se tržby v maloobchodě po očistění o sezonní vlivy zvýšily o 1,4 procenta.

„Růst maloobchodních tržeb pokračoval i v listopadu. Nejvyšší tempo dosahoval již tradičně internetový obchod, růst však zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen,“ upozornila ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Podle informací ČSÚ zaznamenalo zboží internetových obchodů a zásilkových služeb v listopadu růst prodeje o 22,6 procenta.

Tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel: 

Tržby v maloobchodě. Infografika

„Prodej podpořily také různé předvánoční a slevové akce. Mimo jiné takzvaný Black Friday, který v posledních letech získal popularitu i u nás,“ dodala Boušková.

Problematický automobilový sektor 

Problematický je ovšem vývoj v automobilovém segmentu spotřeby. "Tomuto odvětí totiž za rok 2018 hrozí poprvé od krizového roku 2012 pokles tržeb. Zatímco maloobchod jako takový těží z pokračujícího růstu mezd, automobilový segment naráží na limity dané nasycením trhu a také zápolí s novými homologačními kritérii," domnívá se hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda. 

Podle Kovandy vykáže maloobchod bez automobilového segmentu za celý loňský rok růst čítající 5,2 procenta, přičemž o rok dříve to bylo 5,5 procenta. V letošním roce pak zpomalí na 4,4 procenta.