Maloobchod podpořil hlavně prodej aut a e-shopy. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se reálně meziměsíčně zvýšily o 0,4 procenta, meziroční nárůst činil 19,7 procenta.

V samotném maloobchodě lidé začali více utrácet především za nepotravinářské zboží, kde meziročně tržby vzrostly o čtyři procenta. O tři procenta meziročně více lidé utratili za pohonné hmoty a o 2,4 procenta více za potraviny.

Podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška obchodníci zažili v únoru žně neviděné od předkrizového roku 2008. „Celkově únor potvrdil změnu ve spotřebním chování domácností směrem k vyššímu utrácení. Domácnosti se nenechaly rozhodit ani vyššími cenami a meziročně nechaly v obchodech mimo autosegment o 4,2 procenta více peněz než loni v únoru," dodal Sobíšek.

Dařilo se hlavně motoristickému segmentu. „Otázkou je, kolik prodaných aut skutečně směřuje na český trh, respektive jaký podíl tvoří nákupy tuzemských zákazníků a kolik jde z titulu levné koruny na vrub nákupům zahraničních spotřebitelů," uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Maloobchod bez aut podle něj až tak oslnivé výsledky nenabízí.

Úspěšní jsou internetoví prodejci

„Dobrou zprávou je znatelnější růst tržeb za potraviny, který naznačuje, že spotřebitelský optimismus je patrný i u běžného zákazníka v jeho každodenních nákupech. Již tradičně úspěšní jsou internetoví prodejci, kteří si ukusují stále větší kus z celkového koláče tržeb," dodal odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.

Lidé podobně jako v předchozích měsících stále častěji využívali internetové a zásilkové obchody, jejichž tržby se meziročně zvýšily o 18,9 procenta. Dařilo se rovněž prodejnám počítačového a komunikačního zařízení, které měly o 9,1 procenta vyšší tržby než před rokem.

Růst tržeb zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny zboží, uvedl ČSÚ. „Výjimku tvoří prodej farmaceutického a zdravotnického zboží, kde pokračoval pokles z předchozích měsíců (o 4,4 procenta)," doplnil ČSÚ.

Únor měl letos stejný počet pracovních dnů jako loni, takže očištění o tento faktor nemělo na data vliv.