Slabší nárůst podle Marie Bouškové z ČSÚ způsobil zejména slabší prodej potravin v kontrastu s nadprůměrnými hodnotami z loňského června. Tržby ve specializovaných a nespecializovaných prodejnách v letošním prvním letním měsíci klesly o dvě procenta.

Ilustrační foto
Více než 104 miliard ročně. Filmový průmysl generuje procento českého HDP

„Tradičně nejrychleji rostly v červnu tržby svázané s prodejem přes internet a pomocí zásilkové služby. Velmi dobře se prodávaly i počítače, sportovní a rekreační výrobky či výrobky pro domácnost. V podstatě ve všech těchto segmentech maloobchodu došlo meziročně k poklesu cen,“ říká analytik Miroslav Novák.

Češi berou kvůli dlouhodobým tropickým teplotám doslova útokem prodejny s větráky a klimatizacemi. Například společnost Datart podle tiskové mluvčí Ivy Pavlouskové zaznamenala nárůst prodeje klimatizací oproti loňskému roku v řádech stovek procent.

S ochlazením pomůže klimatizace nebo ventilátor
Češi berou útokem prodejny s elektronikou. Cílí na ventilátory i klimatizace

Nárůst cen byl naopak patrný v případě potravin. Zdražování se dotklo také prodeje pohonných hmot, na jejichž prodeji se však výraznějším způsobem nepodepsalo. 

„Z o něco slabšího růstu červnového maloobchodu nejde dělat žádné negativní závěry směrem do druhé poloviny letošního roku. Rekordně nízká nezaměstnanost, rekordně vysoká zaměstnanost, spotřebitelská důvěra v blízkosti historických maxim a téměř dvouciferný růst mezd – to vše jsou faktory, které se i nadále budou promítat do větší ochoty spotřebitelů utrácet,“ myslí si Novák.

Růst maloobchodních tržeb lehce nad pětiprocentní hranicí bude podle něj velmi pravděpodobně pokračovat i ve druhé polovině letošního roku.

Heineken - Ilustrační foto
Pivovar Heineken chce ovládnout trh v Číně. Pomůže mu obchod za 66 miliard korun