Nejvyšší růst tržeb zaznamenaly loni internetové obchody a zásilkové služby, které si meziročně připsaly nárůst o 15,4 procenta. „I když v maloobchodě i nadále dominuje role „kamenných“ prodejen, boom internetových obchodů pokračoval s nezměněnou intenzitou. I tentokrát se přitom dá napsat, že jejich boom zdaleka ještě neskončil, už třeba proto, že ještě nevyčerpaly příležitosti na trhu,“ podotkl Petr Dufek, analytik ČSOB. Upozornil přitom, že ve srovnání s rokem 2008 se internetovým obchodům zvýšily tržby o více než 500 procent.

Loni se však dařilo i specializovaným obchodům s počítači, mobilními telefony a dalšími komunikačními zařízeními, jejichž tržby loni vzrostly o 4,6 procenta. Tržby za prodej oděvů a obuvi stouply o 4,6 procenta, výrobky pro kulturu sport a rekreaci si připsaly 4,5 procenta a tržby za výrobky pro domácnost stouply o 1,3 procenta.

Naopak o 0,6 procenta klesly tržby ve specializovaných prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se zvýšily o 1,6 procenta, naopak ve specializovaných prodejnách potravin meziročně klesly o 4,7 procenta.

„K růstu nákupů v obchodech přispívá především vysoká spotřebitelská důvěra podporovaná rekordní zaměstnanosti a solidním růstem mezd. Lidé se méně bojí budoucnosti, a tak si dopřávají a o něco méně spoří. Vidět je zvýšený zájem o zboží pro volný čas, elektronika, vybavení domácností a se svým růstem naproti tomu výrazně zaostávají nákupy potravin,“ vidí hlavní příčiny růstu Petr Dufek, analytik ČSOB.

Podle Lukáše Kovandy, hlavního ekonoma Czech Fund však vývoj maloobchodních tržeb jasně ukazuje, že česká ekonomika má svůj vrchol za sebou. Upozorňuje přitom, že přestože tržby meziročně vzrostly, poprvé od roku 2014 rostly o méně než pět procent.

„Zvláště pesimistický je pohled na vývoj automobilového segmentu, který se loni poprvé od roku 2012 propadl. Důvodem je nasycení automobilového trhu, pokrizová obnova vozových parků zkrátka už doběhla. Prodeje aut utlumil také přechod na nové emisní testy, kvůli němuž se v druhé polovině roku 2018 zadrhl automobilový segment v řadě zemí EU,“ konstatoval Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Czech Fund.

Podle údajů ČSÚ tržby v motoristickém segmentu loni reálně klesly o 2,3 procenta, v tom opravy motorových vozidel klesly o 2,7 procenta. Prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů spadl o 2,1 procenta.

Ekonomové letos čekají další zpomalení růstu

„V letošním roce maloobchodní tržby v ČR dále zpomalí, protože na spotřebitele budou v rostou míře doléhat obavy z růstu cen a z celkového makroekonomického oslabování, včetně rostoucího rizika propouštění. Maloobchod bez automobilového segmentu přidá letos 3,8 procenta,“ vidí letošní vývoj Kovanda.

Ještě pesimističtější je Petr Dufek, podle kterého by se tržby obchodníků bez prodeje a oprav aut mohly letos celkově zvýšit pouze o 3,5 procenta.

Naopak o něco optimističtější, i když i on očekává proti letošnímu roku nižší růst, zůstává Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE. „Spotřeba domácností by i nadále měla hrát roli klíčového tahounu celkového růstu české ekonomiky. Nálada v ekonomice ale asi bude celkově trochu méně optimistická, což může vést k nárůstu míry úspor domácností. Pro letošní rok bych odhadoval růstu maloobchodních tržeb (vyjma motoristického segmentu) zhruba v pásmu 4,0 až 4,5 procenta,“ řekl Jáč.