Po očištění o vliv počtu pracovních dní byly tržby v červenci meziročně vyšší o 4,5 procenta.

Neočištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel stouply meziročně o 15,9 procenta. Meziměsíčně sezonně očištěné tržby vzrostly o 0,7 procenta. Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 12,3 procenta, čímž rostly nepřetržitě 16 měsíců v řadě, uvedl ČSÚ.

Útraty Čechů v první polovině letních prázdnin předčily očekávání analytiků. Podle hlavního ekonoma Deloitte Davida Marka se domácnosti přestaly bát budoucnosti a jejich spotřebitelské chování se vrátilo do normálu. „Domácí poptávka se letos stala klíčovým faktorem růstu ekonomiky. Růst maloobchodních tržeb bude v dalších měsících pokračovat, i když silný impulz, který poskytly devizové intervence, patrně zeslábne. Do hry by však měl vstoupit růst mezd, který by měl zvolna zrychlovat," uvedl Marek.

Změna spotřebního chování

Hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek upozorňuje na vysoká tempa růstu tržeb za prodej počítačové techniky, tržeb za rekreaci či oděvy. „Tento výčet položek, za něž jsou domácnosti ochotny utrácet, svědčí o změně jejich spotřebního chování proti loňsku. Ve velké míře totiž jde o zbytné nebo nahraditelné zboží, o něž bývá mezi spotřebiteli rostoucí zájem jen, když věří ve zlepšení své finanční situace," dodal Sobíšek. Ve zveřejněných číslech ale zatím podle něj není k vidění žádný náznak přenosu problémů z Ruska či západní Evropy do české ekonomiky.

Růst spotřeby domácností bude letos podle Jana Vejmělka z Komerční banky nejsilnější od roku 2010, což se projevuje i ve vysoké dynamice reálných maloobchodních tržeb. „Za celý letošní rok očekáváme růst maloobchodních tržeb ve výši 3,3 procenta po loňských 1,1 procenta," dodal Vejmělek.

Nejvyšší růst v červenci zaznamenal prodej počítačových a komunikačních zařízení ve specializovaných prodejnách. Zvýšily se i tržby za internetový prodej a prodej prostřednictvím zásilkových služeb, za výrobky pro kulturu sport a rekreaci, za oděvy a obuv nebo výrobky pro domácnost. Naopak méně spotřebitelé nakupovali potraviny ve specializovaných prodejnách a farmaceutické a zdravotnické zboží.