Vyplývá to z ankety mezi prodejci; Češi jsou podle nich „outdoorovým národem".

Kupující vede především snaha o co největší pohodlí. „Lidé si na internetu vybírají kempingové zboží podle komfortu, který jim na dovolené poskytne. Mají proto nejvíce v oblibě pohodlné a prostorné stany nebo samonafukovací karimatky," uvedl Kamil Demuth z Heureka.cz.

„Trendem u kempingového vybavení je snižování hmotnosti, většinou zákazník přihlíží na kvalitu a pohodlí," uvedl Jan Čáslavka z e-shopu e-kempovani.cz.

„Je velký návrat k rodinným stanům, tj. prostorným třeba i s dvěma ložnicemi, dostatečně velkou předsíní, kde může pobýt celá rodina za nepřízně počasí," uvedl manažer marketingu značky Hannah Martin Kalaš. Nejlépe se podle něj v letošní sezoně prodávají spací pytle, a to zejména lehké, snadno sbalitelné.

Výstava v Letňanech

Na Výstavě stanů a vybavení do přírody, která se koná od května do srpna na pražském výstavišti v Letňanech, letos nejvíce vzrostla poptávka po kempingovém nábytku. „Velký posun zaznamenáváme v prodejích komfortních samonafukovacích karimatek tloušťky pět centimetrů a více, širokých samonafukovacích karimatek pro dva lidi a širokých komfortních dekových spacáků," řekl jednatel společnosti Výstava stanů Jaroslav Skalka.

Ke snižování velikosti a hmotnosti stanů či spacáků a zvyšování komfortu pomáhají i nové materiály a technologie. Novinkou v posledních dvou letech jsou velké rodinné stany s nafukovací konstrukcí. Ty podle Skalky výrazně zkrátí dobu, která je na postavení stanu potřeba. „Stan se pouze rozloží, na čtyřech místech ukotví a pak již jen pumpou nafoukne. Tím, že se nebudou se stanem lidé trápit půl hodiny, ale zvládne ho postavit i dítě, si lidé začnou tyto stany brát i na víkendové výlety," dodal Skalka.

Návrat bavlny

Dalším trendem je podle Skalky postupný návrat bavlny. V bavlněných stanech je díky jejich prodyšnosti podstatně lepší klima. Rovněž životnost bavlny je vyšší než u syntetických materiálů. Jedním z důvodů je i technologické zvládnutí směsných látek, kdy má bavlna třeba 65 procentní podíl na textilii.

Zájem o vybavení pro kempování vrcholí v červenci, stále větší část lidí ho kupuje přes internet. Průměrná cena stanu v e-shopech meziročně vzrostla podle údajů Heureka.cz téměř o pětinu na 4000 korun. „Během sezony se ale prodají i stany v hodnotě přesahující jeden milion korun," uvedla mluvčí obchodní ho portálu aukro.cz Michaela Papežová.

Díky velkému rozmachu grilování zaznamenávají hypermarkety Globus rostoucí prodej grilů a party stanů. „Zákazníci stéle více preferují kvalitní grily na dřevěné uhlí před těmi plynovými. Všeobecně dochází ke změně životního stylu a zákazníci se stravují méně v restauracích a tráví více času na zahradách," uvedla mluvčí obchodů Globus Pavla Hobíková.

Na slevových serverech se z vybavení na kempování letos prodávají nejvíce karimatky, stejně jako každý rok je velký zájem také o stany a spacáky. Oproti předcházejícím létům se naopak prodává výrazně méně hořáků. „I v kempu už si lidé stále častěji radši na jídlo někam zajdou, než že by si sami vařili z konzerv," dodal Tomáš Bátrla ze slevového serveru Vykupto.cz.