Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Uber v Praze spustil službu pro spolujízdu uberPop

Praha - Americká společnost Uber zabývající se zprostředkováním alternativní taxislužby spustila v Praze novou službu uberPop. Tu společnost oficiálně označuje jako spolujízdu, má ale rysy klasické taxikařiny. Cestující při využití této mobilní aplikace zaplatí dvacetikorunovou nástupní sazbu, dále deset korun za kilometr jízdy a čtyři koruny za minutu jízdy nebo čekání, uvedla dnes mediální zástupkyně společnosti Eva Karasová. Podle ministerstva dopravy služba pravděpodobně odporuje tuzemským předpisům.

5.11.2014 1 AKTUALIZOVÁNO 5.11.2014
SDÍLEJ:

V Česku začala 13. srpna fungovat mobilní aplikace Uber, která zprostředkovává alternativní taxislužbu. Na snímku je provozní ředitel pro Českou republiku Václav Gráf.Foto: ČTK

Společnost v Česku podniká od léta, kdy zavedla smluvní přepravu limuzínami. „Praha je ideálním místem pro spuštění pilotu uberPop, protože patří mezi města s nejhustěji zalidněným centrem," uvedla v tiskové zprávě společnost. V Praze a v jejím okolí podle ní existuje milion vozidel, která jejich majitelé využívají v průměru jednu hodinu denně a zbytek času bezúčelně stojí.

Problémem podle ministerstva dopravy je to, že Uber hodlá pro přepravu využívat soukromá vozidla, řidičem se podle společnosti může stát každý, komu je alespoň 21 let, má řidičský průkaz a čistý trestní rejstřík.

Princip služby, jak jej prezentuje Uber, neodpovídá podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka představě o spolujízdě a naopak jde zřejmě o výdělečnou činnost a jako taková by měla podléhat živnostenskému zákonu a zákonu o silniční dopravě. Zároveň ale upozornil, že úřad má dosud k dispozici pouze informace z médií.

Se zástupci Uberu se proto bude chtít úřad opět sejít a podrobně probrat podmínky nabízené služby podobně jako v prvním případě, když Uber začal v Česku podnikat. Stanovení ceny za kilometr na deset korun nicméně výrazně převyšuje náklady na provoz vozidla, které se obvykle pohybují mezi dvěma až třemi korunami na kilometr v případě paliva a které spolucestující při spolujízdě platí, doplnil Novák. Při započtení dalších nákladů, jako je například amortizace, olej nebo pojištění, vzrostou tyto náklady na pět korun, což je ale podle něho stále podstatně méně, než kolik společnost ve zveřejněném ceníku avizuje.

Rozdíl mezi sdílením jízd a podnikáním Uberu

Spolujízdou se v Česku dlouhodobě zabývá společnost Jízdomat, která mezi sdílením jízd a podnikáním Uberu rovněž vidí zásadní rozdíly. „Rozdíl mezi řidiči uberu a řidiči na Jízdomatu je ten, že řidiči Uberu už z podstaty plánují a chtějí vydělat peníze. Vyjedou na cestu až poté, co obdrží objednávku na cestu, a za tu si nechají zaplatit," řekla zástupkyně Jízdomatu Martina Čmielová.

U Jízdomatu řidiči požadují částku pokrývající náklady na pohonné hmoty a peníze od spolucestujících vybírají zpravidla přímo ve vozidle, za což si zprostředkovatel neúčtuje žádnou provizi. Uber naopak vybírá za zprostředkování dvacetiprocentní provizi a veškeré finanční toky procházejí mobilní aplikací společnosti.

Zásadní rozdíly podle Čmielové jsou rovněž v oblasti, kde obě společnosti spolujízdu provozují. Zatímco Uber hodlá podnikat v Praze, většina vypsaných spolujízd u Jízdomatu je určena pro delší meziměstské trasy. Stávají se tak z hlediska využití spíše konkurencí autobusů nebo vlaků. Uber oproti tomu ze své podstaty nahrazuje spíše taxi, doplnila mluvčí.

Právě od taxikářů je možné očekávat největší protesty proti nově spuštěné službě. Taxikáři proti jejímu zavedení protestovali už v řadě evropských měst a obviňovali řidiče jezdící pro Uber z nekalé konkurence. Bez problémů se neobešla ani původní služba, kterou Uber v Praze provozuje od srpna. Kvůli ní už magistrát postihl dva řidiče Uberu za to, že jeli v neoznačeném vozidle bez taxametru a bez předem uzavřené písemné smlouvy, která je v takovýchto případech vyžadována.

Autor: ČTK

5.11.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Německý policista. Ilustrační foto.
1

V burce si v Německu za volant už nesednete

Fotografie, která se stane symbolem letošních voleb.
DOTYK.CZ
6

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

Nejúspěšnější kandidát ODS Václav Klaus ml.: Zrušil bych 90 procent zákonů

Se ziskem 22 635 preferenčních hlasů vstoupil do velké politiky syn někdejšího prezidenta Václav Klaus mladší. Stejně jako jeho otec, ve věku 48 let.

TOP 09: Slzy i volání po Kalouskově rezignaci

Pomáhej nám pánbůh. Těmito slovy ukončil svůj projev po sečtení všech hlasů čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. Topka právě utrpěla drtivou porážku, do sněmovny se dostala jen s odřenýma ušima. Z dosavadních 26 mandátů obhájila jen sedm. Nezískala dokonce ani prvenství ve „své“ tradiční baště – v hlavním městě, kde byl lídrem. Tam skončila až čtvrtá.

Odvolat šéfa finanční správy Janečka? Pilný: Musím Zaorálkovi přečíst zákon

Ministři hnutí ANO a KDU-ČSL se staví skepticky k návrhu ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka (ČSSD) na odvolání šéfa finanční správy Martina Janečka a náměstkyně ministra financí Aleny Schillerové. Podle nich nebyly naplněny podmínky, které pro odvolání obou vyžaduje služební zákon.

Komentář Tomáše Skřivánka: Praha volila jinak

Hlavní město hlasovalo jinak než zbytek republiky. Potvrdilo se to i v letošních parlamentních volbách. Praha stáhla svou jen dvacetiprocentní podporou vítězné hnutí ANO, takže jeho celostátní výsledek nezačíná trojkou. Pomohla Pirátům přeskočit ve finálním součtu Okamurovu SPD. Díky metropoli nakonec ve sněmovně zasedne i TOP 09, která až po započtení pražských okrsků vyskočila ze čtyř na 5,3 procenta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení