Běžné účty, které má přibližně osmdesát procent lidí, jsou docela jistě nejrozšířenější bankovní službou. Dávno neslouží jen k přijímání a odesílání plateb, umí mnohem více. Kontokorent dovoluje takzvaně jít do minusu neboli si jednoduše a opakovaně od banky půjčovat na menší výdaje.

Naopak ušetřené peníze se mohou automaticky přelévat na spořicí účet. Spolu s účtem lze získat různé druhy pojištění a asistenční služby, které vyřeší nejeden problém v domácnosti i na cestách.

Spoření je v módě

Češi patří mezi národy, které výrazně spoří. Různé služby tohoto druhu využívá přibližně šedesát procent občanů. Podle studie GfK produkty zaměřené na spoření využívá dvakrát více lidí než půjčku. Jen pro srovnání, v Německu a Rakousku je to třikrát více, v ostatních zemích střední a východní Evropy zase o dost méně. Na spoření však zájemcům zůstává v posledních třech letech méně prostředků. Na vině je vývoj hospodářství a růst daňového zatížení.

Zajímavé je, že většina úspor zůstává ležet na běžných účtech. Nejjednodušší možnost, jak úspory úročit lépe, představuje spořicí účet. Peníze lze na něj ukládat a vybírat bez zvláštních podmínek a poplatků.

O trochu výhodnější úročení nabízí termínované vklady, u kterých si už však majitel musí zvolit výpovědní lhůtu, ve které lze zúročený vklad vybrat bez poplatku.

Pohodlný přístup k penězům uloženým na vlastním účtu umožňují platební karty, tedy přesněji ty debetní. Vlastníte-li úvěrovou kartu, půjčujete si peníze od banky. Přestože se tak jedná o typ úvěru, ke kterému je třeba přistupovat se vší zodpovědností, může i kreditní karta sloužit jako výhodný prostředek k úhradě běžných výdajů.

„V Raiffeisenbank sice platíte za vedení běžného účtu měsíční poplatek, ale ten zahrnuje i úvěrovou kartu, se kterou z každé platby dostanete jedno až dvě procenta zpět, takže získáte více, než kolik činí zmíněný paušál," uvádí Tomáš Kofroň, tiskový mluvčí banky.

Že kreditním kartám přicházejí lidé postupně na chuť, dokládají statistiky Sdružení pro bankovní karty. Ty ukazují, že v roce 2003 jich bylo v oběhu asi 203 tisíc. O deset let později však už spotřebitelé využívali dva miliony sto tisíc karet.

Stejně rychlým tempem roste i obliba plateb bezkontaktními kartami, u kterých při platbách do 500 korun není nutné zadávat osobní identifikační číslo (PIN).

Internetové bankovnictví využívá podle statistik asi 84 procent zákazníků bank. Mnozí však mají nízké povědomí o bezpečnosti a podceňují základní prevenci jako změnu hesla či softwarové vybavení.

Na zabezpečení je třeba myslet i v případě chytrých telefonů, v čemž se však dopouští chyb až polovina uživatelů.

Rozšiřování služeb

Není proto náhoda, že v poslední době čelí finanční instituce řadě útoků, které nenapadají jen počítač zadavatele platby, ale i proces zpracování krátké textové zprávy v telefonu. Systémy některých bank poskytují uživatelům přehled o všech aplikacích, které se stáhly do mobilu bez jejich vědomí, a ti se tak mohou potenciálně nebezpečných programů jednoduše zbavit.

Banky se nyní pouští za hranice svého běžného podnikání a hledají nové obchodní příležitosti. To se vztahuje i na rozvoj služeb ve zdánlivě nesouvisejících oblastech. Jedním z hlavních trendů v tomto směru je průnik služeb, ke kterým potřebujete bankovní úvěry či jiné transakce.

Například s Rádcovou hypotékou získáte nejen potřebné finance, ale i podporu realitních agentů a právníků, aby koupě nemovitosti proběhla co nejhladším způsobem.

A je otázka krátké doby, kdy si zákazníci budou z bank odnášet i smlouvu na dodávky elektřiny či plynu nebo na telefonní služby.

KAMILA PLOCKOVÁ