Úklid začal v městských částech Praha 6, 8 a 15. Postupně se pracovníci Technické správy komunikací dostanou do každé ulice v metropoli a s blokovým čištěním skončí 26. října. „O tom, kdy dojde k čištění v konkrétní ulici, a řidiči by si tudíž měli přeparkovat svá vozidla, jsou Pražané informováni na webových stránkách www.tsk-praha.cz. Mohou si také nechat zasílat upozornění na čištění v místě jejich bydliště přímo do svého e-mailu, stačí se zaregistrovat do služby TSK INFO,“ oznámila mluvčí společnosti Barbora Lišková.

Avíza pro více ulic najednou

Registrace je jednoduchá. Stačí na webové stránce zvolit službu TSK-INFO, vyplnit několik přihlašovacích údajů a pak už zbývá pouze nastavit si názvy ulic, pro něž mají chodit avíza. Systém umožňuje zvolit i několik míst najednou, takže uživateli přijde upozornění na úklid v místě bydliště, pracoviště, školy, školky a podobně. Seznam ulic lze průběžně měnit.

Podrobné informace o blokových čištěních lze získat také z interaktivní mapy na stejném webu pod zarážkou Blokové čištění 2018. „Zobrazit lze čištěné ulice a jejich okolí nejen podle lokality, ale i podle data, ve kterém bude čištění probíhat,“ popsala Lišková.

Úklid také avizují vždy týden předem dopravní značky se zákazem zastavení. „Na vytipovaných blocích bude použito přenosné dopravní značení „Zóna s dopravním omezením“ a „Konec zóny s dopravním omezením“, které by mělo v některých místech nahradit velkou řadu přenosných dopravních značek zákaz zastavení s dodatkovou tabulkou,“ doplnila Lišková.

Faktura ve schránce a pokuta k tomu

Čištění probíhá vždy od 8 do 15 hodin. Řidiči, kteří zapomenou, či značení ignorují, mohou očekávat sankci až do výše šesti tisíc korun. Pokutu do dvou tisíc může uložit policie za porušení zákazu zastavení. Za nadzvednutí vozu po dobu úklidu zaplatí majitel 1300 korun, za zpětný odtah 4050.

Odtahy provádí Správa služeb hlavního města. Ta si majitele automobilu dohledá v registru vozidel a fakturu mu zašle poštou. „Když ji nezaplatí, předáváme celou věc soudu a pohledávku vymáháme,“ upozornil před časem náměstek organizace Libor Kousal.

Zpětné odtahy nařídil soud

V roce 2011 Nejvyšší správní soud rozhodl, že vozy odtažené ve veřejném zájmu musejí být vráceny zpět na původní místo. Četnost odtahů se pak snížila na minimum, protože tehdejší vedení metropole usoudilo, že taková praxe není v pražském provozu možná.

Řidiči to však začali zneužívat a ulice bylo velmi obtížné uklidit. Proto TSK spolu se Správou služeb přistoupily ke zpětným odtahům. To znamená, že vůz je z ulice odtažen a po dokončení úklidu vrácen co nejblíže místu, kde původně stál. Majitel auta pak zaplatí jako za dva běžné odtahy.

Blokové čištění ulic.