Podle majitele pražské Galerie KODL bude možné ekonomické dopady současné situace přesně zhodnotit až s odstupem. „Dosavadní výsledky u nás i ve světě naznačují, že zájem o umění neklesá. Privátní prodeje probíhají celou dobu velmi dobře. Stále více majetných lidí vnímá umění také jako velmi výhodnou investici, ostatně podobně to bylo i během krize v roce 2008. Výtvarné umění zůstává i v současném rozbouřeném světě finanční jistotou. Lidé si začínají zvykat na pojem hodnotová investice, kterou já doporučuji i v dobách konjunktury,“ říká Martin Kodl.

Pandemie galerie jen „popostrčila“ k novým technologiím.

„Byly dokonce vytvořeny tři rekordy. Celková vyvolávací částka 210 mi-lionů byla takřka zdvojnásobena a poprvé v Česku byla překonána hranice 400 milionů v jedné aukci. Obraz „Divertimento II“ Františka Kupky byl vydražen za více než 90 milionů korun. Jedná se tak nejen o nejdražší Kupkovo dílo na světě, ale také o vůbec nejdražší obraz prodaný v ČR. Plátno Theodora Pištěka „Adieu, Guy Moll“ bylo zakoupeno za více než 25 milionů, což je nejvyšší částka zaplacená za dílo žijícího autora,“ vypočítává Martin Kodl.

Podobně vidí situaci i instituce, které umělecká díla nakupují. „V roce 2020 to bylo 23 předmětů nebo souborů předmětů. Čtyři nákupy uskutečnilo muzeum u soukromých osob, tři pak u firem. Naprostá většina akvizic loňského roku ale pochází z darů a vlastního výzkumu,“ uvedla Kateřina Procházková Skůpová.

Nedostatek finančních prostředků na akvizice nepociťují ani menší muzea. „V budoucnosti se situace může změnit, odvíjet se bude od výše rozpočtu muzea. Sbírkotvorná činnost musí být muzejní prioritou, takže se úspory snažíme hledat jinde než u akvizic,“ říká ředitel svitavského muzea a galerie Hynek Stříteský. Většinu předmětů muzeum získalo po e-mailové nebo telefonické domluvě s minimalizací osobních kontaktů.