Minulý měsíc úředníci EU oznámili, že by se dovoz pohonných hmot mohl vyhnout novým clům díky výjimce známé jako osvědčení způsobilosti k letu, nebo osvědčení EASA Form 1. Po přezkoumání systému však nově úředníci zjistili, že letecké palivo nemůže z této výjimky těžit, protože ta se vztahuje především k leteckým součástkám.

Nová cla přicházejí poté, co EU vyjmula státy z oblasti Perského zálivu ze Všeobecného systému celních preferencí (GSP), který nabízí preferenční obchodní postavení rozvojovým zemím. EU vyjmula země z GSP, protože Světová banka nově považuje tyto země za ekonomiky s vyššími středními příjmy.

Cla budou mít výrazný dopad na ceny leteckých pohonných hmot v Evropě a dále zkomplikují situaci místním leteckým společnostem. Problémy způsobí cla i rafineriím z Blízkého východu, které by mohly přijít o velký trh.

Úředníci EU již vyzvali Radu pro spolupráci arabských států Perského zálivu (GCC) k obnovení bilaterálních jednání o volném obchodu, která byla zastavena před lety. Je to jedna z možností, která by mohla vést ke zrušení cel.

Poptávka po leteckých pohonných hmotách v Evropě loni podle údaje Mezinárodní energetické agentury (IEA) a obchodníků činila 1,2 milionu barelů denně. Třetinu této částky region dovezl, převážně z Blízkého východu. Cena leteckých pohonných hmot v Evropě se pohybuje zhruba kolem 940 dolarů (více než 18.000 Kč) za tunu.

Clo by však mohla i omezit dovoz ze zemí, na které se bude vztahovat, a způsobit i nedostatek leteckých pohonných hmot v Evropě. Evropské rafinerie nemají dostatečnou kapacitu aby uspokojily poptávku v regionu a indické rafinerie, které mohou nadále těžit z programu GSP, nebudou schopné vyrovnat případný výpadek dodávek z Blízkého východu.

EU již uvedla, že ani po revizi GSP nezavede nová cla na dovoz surové ropy a nafty z Blízkého východu nebo Ruska. Vyhnout clům se má také dovoz topného oleje.

Evropská unie vyjmula z GSP více než 50 zemí. V programu zůstalo 89 zemí, převážně z Afriky, Asie a východní Evropy. Změny budou mít dopad na dovoz ze zemí jako Saúdská Arábie, Kuvajt, Bahrajn, Katar, Omán a Spojené arabské emiráty, napsala agentura Reuters.