Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Uniplet požene město k soudu

Třebíč - Městu hrozí soudní žaloba. Firma Uniplet chce zažalovat radnici v souvislosti se zamítnutým odkupem jejích pozemků pro stavbu budoucího obchvatu. Radnice s podnikem vyjednávala o vykoupení parcel a hal, celkem za 56 milionů korun.

3.9.2009
SDÍLEJ:

Třebíčský Uniplet. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Michaela Hasíková

Firmě by částka přišla velmi vhod na záchranu existence. Radnice pak ale ještě před vykoupením pozemků změnila územní plán – místo průmyslové zástavby byl do dokumentu zakreslen silniční průtah. Současně město vydalo usnesení, ve které odkup nemovitostí zamítá.

„Nevadí nám, že pozemek nekoupili, vadí nám, že ho znehodnotili,“ řekl Josef Valenta, zástupce amerického vlastníka podniku Uniplet. Důsledkem změny územního plánu je totiž stavební uzávěra. Pozemky se tedy stávají téměř bezcennými a prakticky neprodejnými. Přístup města dnes Valenta hodnotí jako promyšlený a cílený záměr. „Podle nás město jen předstíralo zájem koupit a v momentě dosažení změny územního plánu se rozhodlo již nekupovat,“ vyjádřil se. Podle jeho slov město změnu plánu prokazatelně provedlo ve svůj prospěch. Ve stejný den totiž rozhodlo nejen změnit plán, ale i nekoupit pozemky.

Bezcenné parcely

„Teď už pozemky s vědomím, že tudy půjde silnice, od nás nikdo nekoupí nebo jen za zlomek ceny. A my budeme čekat možná řadu let na vyvlastnění,“ vysvětlil Josef Valenta. Radnice o aktuálním vývoji a krocích Unipletu dosud nebyla oficiálně informována. „Počkáme, až budeme osloveni. V tuto chvíli jsou to jen informace převzaté z médií. Zatím nevíme, jakou mají představu,“ vyjádřil se místostarosta Jan Karas.

Zastupitelstvo města projednávalo problematiku kolem odkupů pozemků a hal Uniplet hned třikrát, a to během loňského podzimu. Pro nákup pozemků si také stanovilo podmínky, které se týkaly ekologických zátěží a zástavy. Místostarosta Karas je však považuje za špatné. „Podmínky, které byly stanovené na zastupitelstvu města, byly účelové a ušité horkou jehlou. Ukázalo se, že jsou nesplnitelné. Musela by být dobré vůle ze strany města, aby byly rozumné. Nebyla ochota to doladit,“ řekl.

Nejeden zádrhel a nejasnosti

Vůdce opozice v třebíčském zastupitelstvu Pavel Heřman je přesvědčen, že se Uniplet jen snažil vylepšit si svou finanční situaci na účet města. Dodnes také podle jeho slov nikdo zastupitelům spolehlivě nevysvětlil, jak se k částce pro odkup ve výši 56 milionů korun vůbec došlo. „Uniplet měl konat v době, kdy se řešila změna územního plánu. Neměl také jednat s místostarostou Karasem, který neměl žádnou politickou podporu ani plnou moc,“ řekl Heřman. V celé kauze je podle něj více nejasností a zádrhelů.

Hrozba ekologické zátěže je velmi pravděpodobná. „V momentě, kdy se začne bourat, se ze suti stává toxický odpad a jeho likvidace stojí další miliony,“ doplnil. Radniční koalice také prý dlouho prezentovala názor, že z obchvatu se nejdříve začne stavět jihozápadní část. Bez bližšího zdůvodnění se najednou začala preferovat jihovýchodní část. Plánovaný obchvat Třebíče má sestávat ze čtyř částí: Severovýchodní úsek je již v provozu, je to Rafaelova ulice. Jihovýchodní část má vést přes Uniplet, jihozápadní část přes Libušino údolí a severozápadní přes Poušov.

Uniplet propouští

Z kdysi slavného podniku, který býval monopolním výrobcem pletacích strojů v zemích Rady vzájemné hospodářské pomoci, zůstalo do dnešních dnů jen torzo. V současnosti pracuje v závodě jen něco přes 120 lidí. Z nich má 29 odejít k 30. září. „V úterý jsme ještě jednali o záchraně některých míst. Domluvili jsme se, že několik zaměstnanců zůstane,“ sdělil odborový předák Josef Benáček. Cílový stav je prý mezi 80 až 90 zaměstnanci.

Autor: Ivan Přibík

3.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jana Novotná (uprostřed) dostala jako první Češka Cenu za vynikající výkony ve Fed Cupu.
14

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
8 23

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Studenti vyzpovídali uchazeče o Hrad. Nejvíce je přesvědčil Jiří Drahoš

/VIDEO, ANKETA/ Netradiční debatu s prezidentskými kandidáty uspořádal v pondělí Deník. Šestice uchazečů o Pražský hrad diskutovala ve vlaku z Prahy do Ústí nad Labem a zpět. 

Česká televize točí podle reálných kauz. Metanolová aféra se dočká plátna

Metanol a Dukla 61 – filmy podle skutečných událostí, které právě natáčí Česká televize. Zatímco ten první pojednává o takzvané metanolové aféře, při níž jen v Česku zemřelo  49 lidí a více než stovku dalších obětí čekaly trvalé zdravotní následky, druhý je inspirovaný událostmi léta 1961, kdy při havárii v havířovském dole Dukla zahynulo 108 horníků.

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

/FOTOGALERIE/ Termín dokončení dálnice D7 ještě není oficiálně stanoven. Mělo by to být v průběhu léta.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT