V čele českého průmyslového tažení do Indie je dlouhodobě Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), která nejprve založila v šestimilionovém Bengalúru na jihu země podnikatelské centrum. Nový park by se pak měl stát hlavním zázemím středně velkých českých producentů v druhé nejlidnatější zemi světa.

AMSP projekt představí u příležitosti návštěvy indického prezidenta Ráma Nátha Kóvindy v České republice. Ve spolupráci s agenturami CzechTrade a CzechInvest, ministerstvem průmyslu, českým velvyslanectvím v Indii a Českou exportní bankou připravuje speciální balíček, který by domácí investory podpořil. Čeští podnikatelé budou mít ještě jednu motivaci – pobídky státu Karnátaka.

Česká stopa v Silicon Valley Asie

Indické velkoměsto Bengalúr bývá díky své pokrokovosti nazýváno také Silicon Valley Asie. V moderním hubu už našlo svoje zázemí několik českých průmyslových firem jako například Liko-S, Metaliko, Watersavers, THT Ostrava, ale i agentura CzechTrade nebo například český honorární konzul. Za symbolické náklady v něm podnikatelé mohou využít kancelářského a logistického zázemí.

„Stále platí, že indický trh je náročný. Vstup a působení na něm vyžaduje vytrvalost a odbornou přípravu,“ upozornil ředitel bengalúrské pobočky CzechTrade Ivan Kameník. Zájem v posledních letech projevují zejména malé a střední firmy.

Konec izolovanosti českých manažerů

Nový průmyslový park se bude rozkládat na ploše 60 tisíců metrů čtverečních. Bude poskytovat výrobní, skladové i obchodní zázemí. „Působení několika českých firem na jednom místě snižuje náklady a redukuje rizika. V místě se vytvoří i společensky spolupracující komunita, která eliminuje určitou izolovanost našich manažerů a jejich rodin,“ slibuje si od projektu Libor Musil, předseda představenstva firmy Liko-S, která patří k jeho hlavním hybatelům.

Výhodami areálu budou vedle nízkých provozních nákladů, investičních pobídek a daňových úlev také strategická poloha. „Indie dnes jednoznačně upřednostňuje místní producenty před importéry a výroba našich produktů v Indii je velmi vítána,“ dodal Musil.

Výkladní skříň podpory českého exportu

AMSP ČR chce z indického případu udělat výkladní skříň toho, jak má ucelená podpora tuzemských investorů v cizině vypadat. Připravuje se proto také státní příspěvek na startovací náklady, společná výhodnější nabídka financování a pojištění dodávek výrobních technologií, speciální podpora pro výzkum a vývoj, spolupráce s indickými univerzitami, výhodnější pojistky, marketingový balíček či jednodušší vízový režim.

„V současnosti je díky limitované pracovní síle větší rozvoj našich producentů nemožný. Podnik tím získává větší šanci obsluhovat dálná teritoria, posiluje svůj tržní podíl a upevňuje si pozici v mezinárodním prostředí,“ vyjmenoval výhody expanze předseda AMSP ČR Karel Havlíček. Česku se to podle něj vrátí jednak ve formě příchozích dividend, jednak se bude prezentovat jako průmyslová velmoc, což usnadní zakázky dalším výrobcům.

„V tomto případě se jedná o příkladnou projektovou spolupráci mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu a podnikatelskou sférou,“ pochvaloval si náměstek ministryně Vladimír Bärtl. Pracovní skupina podle něj projekt ladila čtvrt roku.

Indie má potenciál stát se třetí největší ekonomikou světa. Z českých podniků patří mezi průkopníky na Indickém subkontinentu automobilka Škoda, v poslední době zde masivně investoval také výrobce železničních kol Bonatrans. Hodnota českého exportu do Indie tak od roku 2013 vzrostla téměř o polovinu, čímž zastínil zbývající visegrádské země.