O Velikonocích lidé nejčastěji plánují být doma (67 pct), navštívit příbuzné chce 24 procent respondentů, trávit svátky v zahraničí pak má v plánu jen jedno procento. Téměř třetina Čechů plánuje koupit velikonoční pečivo hotové v obchodě. Mezi velikonoční pokrmy, které nesmí chybět v českých domácnostech, patří jednoznačně mazanec, který nebude chybět v 71 procentech domácností. Dále pak pečený velikonoční beránek (57 pct), nádivka (42 pct) nebo uzené maso (24 pct).

V hypermarketech Globus nyní nejvíc roste poptávka po ručně dělaných máslových mazancích, oblíbené jsou i sladké jidáše. Pekaři tohoto řetězce upečou do Velikonoc skoro 200.000 kusů tradičního pečiva.

„Mazance jsou mezi lidmi každým rokem oblíbenější, poptávka roste meziročně o 20 procent. Předpokládáme, že letos jich prodáme 95.000 kusů," uvedl vedoucí pekáren a cukrářské výroby Globusu Pavel Meduna. Pekařům projde rukama při výrobě mazanců 13 tun rozinek, pět tun másla a čtyři tuny mandlových plátků.

Během Velikonoc stoupají prodeje veškerých druhů mas a uzenin. Největší nárůsty v řádu desítek procent jsou v předvelikonočním období zejména u méně tradičních druhů masa, jako je telecí, jehněčí, krůtí nebo králičí.

Většina Čechů si Velikonoce nedovede představit bez vajec či čokoládových figurek velikonočních zajíčků. „Rok od roku se zvyšují odprodeje dražších figurek, u nichž zákazníci začínají upřednostňovat hořkou čokoládu s vysokým podílem kakaa," dodala mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Velikonoční zvyky

Mezi nejoblíbenější velikonoční zvyky patří podle výsledků průzkumu zdobení vajíček, to praktikuje 83 procent Čechů, pečení beránka nebo mazance (65 pct), návštěvy koledníků (57 pct) a pletení pomlázky (34 pct).

Při zdobení velikonočních vajíček je nejpopulárnějším způsobem používání připravených nálepek, to preferuje 64 procent respondentů, nebo namáčení v potravinářských nebo přírodních barvivech (61 pct). Tradiční zdobení pomocí vosku používá už jen 16 procent lidí.