Právě tato menší, jednopodlažní nákupní střediska na okrajích menších měst v současnosti zažívají boom. Na rozdíl od velkých obchodních center, kterými už začíná být tuzemský trh zahlcený. Díky rostoucí ekonomice se majitelům retail parků vyplatí investovat do výstavby nových obchodů i modernizace stávajících jednotek.

Uvažujete o kreditní kartě? Poradíme vám, jaká je nejvýhodnější

Jen v loňském roce bylo dokončeno 16 nových nákupních parků o celkové rozloze 45 tisíc čtverečních metrů obchodních ploch, nejvíc právě ve Středočeském a také v Moravskoslezském kraji. Letos jich developeři plánují postavit 23 se souhrnnou plochou až 85 tisíc čtverečních metrů.

Velké obchodní centrum nemá smysl

„Největší potenciál mají města, ve kterých sice není efektivní postavit klasické obchodní centrum, ale poskytují dostatečné množství koupěschopných zákazníků. Developeři se také stále víc dívají po lokalitách, které tvoří satelitní strukturu pražské aglomerace.

Sortiment nákupních parků v ČR.

Jde o menší města s velmi vysokou kupní silou, která se nacházejí převážně ve Středočeském kraji. Obvykle se jedná o jednoduché koncepty ve složení potraviny, drogerie, móda, lékárna, elektro a chovatelské potřeby. Cílí především na zákazníky, kteří chtějí nakupovat v místě bydliště a trávit tím co nejméně času,“ říká Jiří Kristek z realitní společnosti Cushman & Wakefield.

Stávající nákupní parky pak jejich vlastníci modernizují. „Podobně jako v zahraničí, především v Rakousku a ve Francii, začínají se developeři víc soustředit na služby, design a s tím související použité materiály, kde se namísto šedivých boxů objevuje dřevo, sklo, barevné panely. Přidávají se služby čerpacích stanic a začnou se ve větší míře objevovat kavárny a různé gastro koncepty podobně, jak je tomu v obchodních centrech. První vlaštovkou je třeba Galerie Písek, která je obložena dřevem, a nákupní park zároveň nabízí služby kavárny,“ popisuje Kristek.

Myčky aut i kavárny

Největšími vlastníky sítí nákupních parků v Česku jsou německá skupina Saller, česko-německá InterCora, rakouská Immofinanz a CPI Property Group, jejímž většinovým vlastníkem je miliardář Radovan Vítek.

Například Immofinanz loni na podzim oznámila proměnu desítky svých parků pod značkou Stop Shop. Rozšiřuje plochy, sjednocuje jejich vzhled, k obchodům přidává kavárny, dětská hřiště i myčky aut. InterCora zase zahrnula mezi své nájemce výdejnu internetového obchodu Mall.cz.