Europoslanci dnes schválili výsledný́ text nařízení o schvalování motorových vozidel a dozoru nad trhem. Kompromisní textu vznikl v reakci na skandál automobilky Volkswagen s emisemi naftových motorů.

Komise shledala v dosavadní praxi hned několik nedostatků od nedostatečné transparentnosti až po neúčinné vymáhání nastavených pravidel. Podle nového zařízení proto budou mít vnitrostátní orgány povinnost kontrolovat alespoň jedno ze 40 tisíc zánovních vozidel, přičemž minimálně pětina zkoušek se musí týkat zplodin.

Ilustrační foto.
Aféra Dieselgate pokračuje. Do sídla Audi opět vtrhli vyšetřovatelé

Státy budou muset také striktně organizačně oddělit schvalovací orgány od orgánů dozoru. Pokuty za porušení pravidel se zvýší až na 30 tisíc eur (více než tři čtvrtě milionu korun) za každé nevyhovující vozidlo. Evropská komise si pak vyhradila pravomoc jednotlivé národní postupy hodnotit.

„Záměrem zákonodárců nebylo hledat obětního beránka,“ uvedla po hlasování europoslankyně Olga Sehnalová z ČSSD. Novinky jsou podle ní v zájmu všech aktérů.

Podobných míst pro uchovávání odkoupených vozů má Volkswagen po USA celkem 37.
Letecké záběry ukazují „pohřebiště“ naftových Volkswagenů. Je to drsný pohled

„Evropský automobilový́ průmysl si již nemůže dovolit další oslabení své důvěryhodnosti,“ je přesvědčena Sehnalová.“ Zalitovala, že ze strany spotřebitelů stále chybí institut hromadných žalob, díky kterému by se mohli snadněji domáhat náhrady škody.

„Aféra Dieselgate odkryla pochybení u všech aktérů, u výrobců aut, Komise i členských států. Doufám, že nové podmínky testování zajistí, že už se nebude opakovat,“ uvedla europoslankyně Dita Charanzová, která byla členkou vyšetřovací komise aféry a zároveň stínovou zpravodajkou materiálu za frakci ALDE. Podle ní mají přijatá opatření sílu vrátit důvěru v trh nejen u evropských spotřebitelů.

James Robert Liang se přiznal k podvodům loni na podzim.
Za Dieselgate jde za mříže první člověk. Inženýr VW dostal 40 měsíců