Ukazuje se, že tato cesta se nebude vztahovat jen na základní bankovní produkty, ale také na strategické firemní bankovnictví a poradenství. Fyzické pobočky však podle studie zcela nevymizí, jen se dramaticky omezí jejich počet, funkce, velikost a vzhled. Podle agentury Reuter jen vloni zavřely evropské banky přes 3500 poboček.

„Na mnoha světových trzích vidíme, že banky s nejrychlejším vývojem v digitální oblasti také rychleji získávají klienty," říká Mike Baxter z Bain & Company.

Okolo 45 procent výdajů bank putuje do zajištění základních funkcí banky, tedy do věcí, které zákazníci nevidí. Přitom jen pět až deset procent jde do nových technologií, které banku proměňují v očích veřejnosti. U bank s rozvinutými digitálními procesy je tento rozdíl mnohem menší, konstatují autoři.

Investice do novinek a změny priorit jsou zejména pro tradiční banky velmi drahé a procesně složité. Na druhé straně jsou pro ně existenčně nezbytné, což si také uvědomují. Na světě nyní funguje asi 3000 bankovních projektů, které nejenže tyto novátorské přístupy zvládají lépe, ale jsou na nich již založeny.

„Meziročně vzrostl počet uživatelů naší mobilní aplikace o šedesát procent, přičemž měsíčně evidujeme 150 tisíc přihlášení. Za první půlrok protekla naším mobilním bankovnictvím miliarda korun, přičemž se jednalo asi o sto tisíc operací. Jsem přesvědčený, že lidé si budou finance už brzy řídit kompletně na dálku, skrz různé druhy vyspělých aplikací, které zahrnou plánované i neplánované výdaje. Chytrá technika také lidem poradí, jak využít a investovat peníze na základě osobních návyků," uvedl k tomu František Cimbálik, specialista internetové banky Zuno.