Zatímco podle údajů Českého statistického úřadu navštěvovalo v roce 2006 střední odborné školy s maturitou a střední odborné školy s výučním listem téměř 385 tisíc žáků, v loňském školním roce to bylo jen necelých 270 tisíc. Některé školy přesto hlásí obrat k lepšímu.

„V letošním školním roce jsme do prvního ročníku přijali celkem 502 žáků, vloni to bylo jen 444. Počet žáků v naší škole stoupal i v minulých letech, letos je ale nárůst vyšší. Kapacita prvních ročníků však stále není naplněná. Přijmout jsme schopni 550 až 600 žáků,“ řekl Miloslav Janeček, ředitel Střední odborné školy Jarov.

Podle Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy hlásí velký nedostatek žáků obory sklenář, montér vodovodů a kanalizací, slévač nebo kovář. Podobně jsou na tom i obory pokrývačské, klempířské a dlaždičské. Malý zájem je i o obory hutník, umělecký keramik, modelář, kameník, kamnář nebo sklenář.

„Dlouhodobě nejmenší zájem je o obory, po kterých je na trhu práce největší ,hlad´, konkrétně se jedná o učební obory tesař, pokrývač, klempíř nebo sklenář. Největší zájem uchazečů zaznamenávají obory instalatér, truhlář a zahradník. V posledních letech se k populárním přidaly obory podlahář a strojní mechanik,“ doplnil Miloslav Janeček.

„Nedostatkové jsou také obory se stavebním a strojírenským zaměřením, v oblasti služeb je situace lepší,“ dodal Roman Pommer, viceprezident Hospodářské komory České republiky a prezident Cechu obkladačů.

Poptávka rapidně překračuje nabídku. Na kvalitního řemeslníka si zákazník počká nejméně půl roku. „Nedostatek řemeslníků se datuje už do počátku 90. let, kdy začala kampaň – všichni mladí lidé by měli mít maturitu a vysokou školu. Tento porevoluční trend pomalu opadá. Mnoho absolventů základních škol zvolí učební obor s jasným příslibem pracovního uplatnění.

Firmy se o kvalitní řemeslníky přetahují a nabízejí jim mzdy i přes 50 tisíc korun měsíčně. Zkušení odborníci tak snadno dosáhnou na plat srovnatelný s odměnou vrcholového manažera,“ vysvětlil Roman Pommer. Zájem firem o řemeslníky a absolventy učebních oborů je obrovský a dál poroste.

Řada škol musí kvůli nezájmu obory zavírat. Například do učebního oboru obuvník nebo hodinář se dlouhodobě žáci nehlásí, školy jej tak přestávají vyučovat. Některé obory ale i díky legislativě zažívají renesanci. „Ukončit výuku jakéhokoliv oboru je velice jednoduché, naopak zahájit nebo obnovit obor je nepoměrně složitější. Z toho důvodu se i méně početné obory snažíme zachovat," říká Janeček.

"To se vyplatilo například u oboru kominík, kdy jsme byli řadu let jedinou školou v celém Česku vyučující tento obor.Po startu povinných revizí komínů zájemců o studium výrazně přibylo a následně začala tento obor vyučovat řada dalších škol. Aktuálně je v ohrožení učební obor sklenář, který vyučujeme jako jediní v Česku,“ upozornil.

Česko zažívá nový trend - o řemeslo projevují zájem ženy. „Celkem tvoří dívky zhruba 20 procent žáků naší školy. V oborech zaměřených na zahradnictví tvoří dívky většinu, kolem 75 procent.

Co se týče dívek v řemeslných oborech, jedná se prozatím o jednotlivce. Mezi absolventkami už máme ale truhlářku, instalatérku nebo malířku a lakýrnici. Dívky vždy patří k těm nejlepším v oboru, a to i v odborném výcviku,“ uzavřel Miloslav Janeček.