Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Česku hrozí zdržení výstavby 64 důležitých dopravních staveb

Praha – V Česku je 64 důležitých dopravních staveb, u nichž Evropská unie požaduje nové posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Takové posouzení by jejich výstavbu mohlo zdržet až o několik let, řekl dnes novinářům po jednání ekonomických ministrů premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Případné zdržení by podle něj ovlivnilo i čerpání evropských fondů, jde asi o 90 miliard korun. Vláda se nyní bude snažit s Evropskou komisí vyjednat zvláštní režim pro tyto stavby.

26.1.2016 1 AKTUALIZOVÁNO 26.1.2016
SDÍLEJ:

Bohuslav SobotkaFoto: čtk

„Jedná se tady o seznam 64 důležitých dopravních staveb, které mají posouzení vlivu na životní prostředí ještě podle starého zákona z roku 1992," uvedl ministerský předseda. „To je teď ze strany Evropské komise problematizováno. Je požadováno, aby u těchto 64 staveb proběhlo nové posouzení vlivu na životní prostředí. To by samozřejmě řadu těchto staveb mohlo zdržet až o několik let," řekl.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) se zásadní jednání o výjimce pro ČR v Bruselu uskuteční 3. února. Problém nesouladu tuzemského posuzování vlivu na životní prostředí s unijními pravidly řeší EU s Českem už čtyři roky, kdy kvůli tomu zahájila řízení o porušování unijních práv. Dosavadní jednání nicméně k dohodě nedospěla, připustil Ťok. Česká strana se nyní pokusí evropské úřady přesvědčit k přijetí kompromisu, kdy by pro část z uvedených 64 projektů Česko nový proces EIA udělalo výměnou za to, že u prioritních staveb ji naopak nebude EU vyžadovat.

„Dohodli jsme se, že na Evropskou komisi budeme společně tlačit, aby nám ten starý proces EIA uznala, nicméně její reakci nikdo nedokáže odhadnout. Pokud ho neuzná, tak máme opravdu velký problém s tím, co by z operačního programu Doprava bylo financováno. Ale podle mě není možné, aby nám Komise diktovala u každého dopravního projektu mít nový proces EIA," doplnila ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO).

Podle Svazu průmyslu a dopravy (SPD) ČR by zastavení projektů přineslo výrazné dopady na ekonomický růst a zaměstnanost. „Závažnost a akutní potřebu řešit problém vidíme shodně s vládou. Klíčem k řešení budou jednání nejvyšších představitelů vlády v Bruselu. Bylo nám přislíbeno, že budeme o výsledcích jednání informováni a na jejich základě společně projednáme další postup," sdělil prezident SPD ČR Jaroslav Hanák.

Pražský okruh i D11

Mezi významné stavby, kterým kvůli neaktuálnímu posouzení vlivů na životní prostředí hrozí zpoždění, patří například část pražského okruhu u Běchovic, chybějící úseky dálnice D4 u Milína a z Čimelic do Mirotic, D11 z Hradce Králové do Smiřic nebo D35 z Opatovic do Ostrova. Nový proces EIA, pokud se nepodaří vyjednat výjimku, by měl absolvovat i poslední chybějící úsek dálnice D1 z Přerova do Říkovic nebo obchvat Lubence.

Sobotka si nemyslí, že by už u nějaké stavby nabíhalo zpoždění. Chyby vidí premiér především u předchozích vlád, které podle něj záležitost zanedbaly. Exministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) dnes ČTK a Primě řekl, že by měl premiér hledat chyby hlavně u sebe. Před ohrožením dostavby podle něj ODS varovala při projednávání zákona o posuzování vlivu na životní prostředí. „Bohužel vláda si vybrala před zájmy České republiky zájmy bruselských byrokratů," míní. Připustil ale, že za zpomalení přípravy dopravních staveb může jeden z jeho předchůdců ve funkci Vít Bárta (VV).

Jednání s EK

Vyřešení problému je podle Sobotky hlavní letošní prioritou Česka v komunikaci s Evropskou unií. S Evropskou komisí budou primárně jednat ministři dopravy Ťok a životního prostředí Richard Brabec (ANO). Sobotka je připraven se do jednání také vložit. Cílem je s EK vyjednat takový režim, aby bylo možno tyto stavby zahájit. „Naše priority směřují k tomu, abychom zejména uvolnili výstavbu tam, kde už vláda je připravena, kde Ředitelství silnic a dálnic dosáhlo potřebných povolení a jsme schopni tyto stavby realizovat," poznamenal premiér.

Členy Porady ekonomických ministrů (PEM) jsou předseda a místopředsedové vlády, ministr dopravy, ministryně pro místní rozvoj, ministr zemědělství, ministr průmyslu a obchodu a ministryně práce a sociálních věcí. Scházet by se měla minimálně jednou za čtvrt roku, obvykle je ale svolávána podle potřeby.

Autor: ČTK

26.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Předvolební debata v deníku 19.10.2017
3 13

Co vám evokují provokativní plastiky Davida Černého? Deník se ptá politiků

Předvolební Deníku probíhala 19. října v Aviatice.
5 9

Otázky ANO x NE, politici rychle hlasují. Podívejte se na video

Hyenismus v ulicích měst: Využívají postižení druhých, aby mohli krást

Lýdia a Isabela. Dvě devatenáctileté Rumunky se ve středu kolem 14 hodiny snažily přesvědčit na zlínském náměstí Míru kolemjdoucí, že jsou hluchoněmé Češky, které vybírají finanční pomoc pro postižené spoluobčany, vše pod vlajkou EU. Ti, kteří jim naletěli, museli do předem připraveného formuláře uvést své jméno, adresu, částku kterou přispívají a podpis.

ANKETA: Měla by být prostituce legalizována?

Dvacet zásadních otázek položil Deník hlavním volebním tvářím devíti stran v Libereckém kraji. Jejich odpovědi vám mohou pomoci při rozhodování, koho budete volit. Sami si také můžete v naši anketě postupně odpovědět na všechny tyto otázky. 

Počty volných pracovních míst trhají rekordy

Sehnat spolehlivého zaměstnance, to je pro mnohé firmy na Českokrumlovsku těžký úkol. A volných pracovních míst v okrese dál přibývá. Nejvíc volných míst, co krumlovský úřad práce (ÚP) pamatuje za dobu svého vzniku, evidoval v září. 

Patnáct stovek. Tolik platí za byt v Praze šéf Finanční správy Janeček

Šéf Finanční správy Martin Janeček má v centru Prahy k dispozici služební garsonku za zhruba 1500 korun měsíčně včetně poplatků. Uvedl to dnes Český rozhlas - Radiožurnál. Byty se ve stejné lokalitě pronajímají podle rozhlasu nejméně za 11 tisíc korun bez poplatků. Výši tohoto benefitu nyní prověřuje ministerstvo financí, podle Janečka je ale vše v souladu se zákonem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení