„Lidé chodí do nákupních center a dívají se kolem sebe. Před osmi lety se mluvilo, že je tu z hlediska vinařů místo pouze pro pár vyvolených společností – to už dnes není pravda," uvedl Machovec.

Zákazníci se podle něj začali chovat jinak, chtějí tuzemské produkty, sledují, co je napsané na obalu. Řetězce pak tlačí do popředí tuzemské národní symboly a představují svoje prodejní místa jako ta, kde se tuzemské výrobky seženou.

Vstup do řetězců není podle Machovce pro vinaře ztrátový, i když na jiných prodejních místech zřejmě mají větší marže. „Pro vinaře je to další prodejní místo. Mnohé řetězce mají speciální části – vinotéky, kde nabízí další druhy vín. Chtěly by širší sortiment, protože zákazník je dnes náročnější," uvedl Machovec.

Tradičně do řetězců dodávají velké firmy, jako Vinium z Velkých Pavlovic nebo Bohemia sekt. Vinium v řetězcích prodá 65 procent své produkce. Dodává do Globusu, Kauflandu, Aholdu, Makra, Teska, Penny nebo sítě Billa. „Za posledních několik let se řetězce vedle levných vín, kterými je trh zaplaven, specializují také na vína moravská, kvalitnější – právě tyto Vinium do řetězců dodává. Není výjimkou v řetězcích, že si vytváří specializované koutky s vínem, kde je pro zákazníky přítomen sommelier," uvedla obchodní ředitelka Vinia Ladislava Antálková.

Některé firmy se prosazují i za hranicemi ČR. Vinařství Mutěnice z Hodonínska nedávno oznámilo, že bude ročně dodávat zhruba dva miliony lahví vína do všech 2800 supermarketů a hypermarketů Tesco v zemích střední Evropy. Vyhrálo výběrové řízení. Firma to považuje za velký úspěch, z něhož by mělo těžit nejen Vinařství Mutěnice, ale celý řetězec jeho dodavatelů a spolupracujících firem. „Zúročili jsme tím změnu řízení celé společnosti i značné investice do modernizace celého podniku a kvality produkovaného vína," uvedl provozní ředitel Vinařství Mutěnice Václav Rusnok.

Podle Machovce ale přibývá i středně velkých a menších vinařství, které v řetězcích jsou. Příkladem je vinařství Oldřich Drápal, Patria Kobylí nebo České vinařství Chrámce.