Letos na tuzemském trhu vznikne v nákupních centrech 144.000 metrů čtverečních obchodních ploch, což bude podle DTZ meziroční nárůst o 156 procent. Za loňským propadem bylo zastavení nové výstavby v letech 2009 a 2010.

V roce 2013 plánují stavitelé dokončení asi 200.000 metrů čtverečních maloobchodních ploch. „Kolik však bude reálně otevřeno, se teprve ukáže – dokončení projektů může být odsunuto, pokud se nepodaří získat dostatečný podíl pronájmů," uvedla vedoucí výzkumu DTZ Lenka Šindelářová.

Do konce letošního roku se mají otevřít brány nového obchodního centra Breda & Weinstein v Opavě, skupina CPI chce dokončit nákupní park v Trutnově, v Olomouci se má otevřít kompletně zrekonstruovaná Galerie Moritz. Příští rok se očekává otevření například olomoucké Galerie Šantovka nebo druhé etapy obchodního centra v Praze na Černém Mostu.

Celkem jsou nyní v Česku přibližně tři miliony metrů čtverečních obchodních center a nákupních parků nad 5000 metrů čtverečních.

Mezi nové značky, které do tuzemských obchodů nedávno zamířily, nebo jsou těsně přes expanzí do České republiky, patří americký prodejce hraček Toys R' US, rakouský obchodník se spodním prádlem a plavkami Palmers, kanadská obuvní značka Aldo, další prodejce obuvi Crocs anebo belgická módní značka Kipling. Z trhu naopak v Česku a na Slovensku zmizelo například 11 obchodů Gigasport koncernu Kastner & Öhler.

Nejvyšší nájemné platí obchodníci za prodejní plochy tradičně v pražské ulici Na Příkopě. Pronájem metru čtverečního tam měsíčně stojí 170 eur, tedy asi 4236 korun. U vybraných obchodů je to podle DTZ ještě o něco víc.