Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Česko v EU obstojí, ale na svět nestačí

Praha - Konkurenceschopnost České republiky se ve světovém měřítku stále zhoršuje. Vloni se Česko propadlo na 36. místo.

24.1.2011
SDÍLEJ:

Martin Kocourek.Foto: DENÍK/Attila Racek

Rozvoj české ekonomiky brzdí zejména neefektivní státní úřady, pomalé soudy a špatná infrastruktura. Naopak silnou stránkou České republiky je kvalitní věda a výzkum, stabilní hospodářské prostředí a schopnost přilákat zahraniční investice. Vyplývá z to z analýzy konkurenceschop­nosti, kterou dnes zveřejnilo ministerstvo průmyslu a obchodu.

Ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek dnes novinářům řekl, že analýzu ve středu projedná vláda a MPO do konce první poloviny letošního roku připraví strategický projekt na zvýšení konkurenceschop­nosti ČR, která se ve světovém měřítku zhoršuje. Česko se loni na světovém žebříčku konkurenceschop­nosti Světového ekonomického fóra (WEF) propadlo o pět pozic na 36. místo.

Například v hodnocení kvality institucí si loni Česko meziročně pohoršilo o deset míst a skončilo mezi státy světa na 72. pozici. Výrazně se propadlo také v efektivitě trhu práce, a to o 13 pozic na 33. místo. V oblasti investičního prostředí ČR klesla o deset míst na 38. pozici a v podnikatelském prostředí o devět míst na 34. pozici žebříčku. Zlepšení loni zaznamenala pouze tuzemská infrastruktura. V této oblasti ČR skončila na 39. místě, zatímco v roce 2009 jí připadla 48. pozice.

Na projektu se budou podílet i odborníci

„Pro rozvinutou, inovacemi poháněnou a na znalostech založenou ekonomiku je klíčová kvalita podnikatelského a investičního prostředí. Pokud se máme přiblížit k nejvyspělejším zemím světa, musíme výrazně zlepšit podmínky, které umožní firmám čelit konkurenci v rámci vnitřního trhu EU i mimo něj,“ uvedl Kocourek. Na projektu zvýšení konkurenceschop­nosti se podle ministra bude společně s MPO podílet několik ministerstev i odborníci.

Připravovaná strategie konkurenceschop­nosti má podle Kocourka stanovit dlouhodobé cíle pro jednotlivé pilíře tuzemské ekonomiky. Mezi hlavní priority ministr zařadil například další zjednodušení podmínek pro podnikání či lepší využití prostředků elektronické komunikace. Měla by být také snížena závislost ekonomiky na automobilovém průmyslu, naopak větší význam mají mít inovace, pružný systém podpory prioritních sektorů a modernizace průmyslu.

Kocourek upozornil, že musí být také snížena závislost českého exportu na Evropské unii a Německu. Zaveden má být proto nový model odhadu budoucí poptávky, který umožní vytvořit nové produktové a exportní portfolio. Stát by díky tomu podle Kocourka mohl podnikům dávat signály, po jakém zboží či službách je ve světě největší poptávka.

„V exportu to dnes v podstatě funguje tak, že jsme subdodavatelé finálních dodavatelů na světové trhy. To je ona závislost, protože ne všechny produkty, které vyvážíme do Německa, končí v Německu, ale jsou reexportovány v rámci přidávání další hodnoty někam jinam,“ podotkl Kocourek. Českým podnikům je podle něj lepší dát kvalitní informaci o tom, kam mohou své produkty vyvážet přímo.

Fond na podporu firem

MPO letos plánuje spustit společný fond státního a soukromého kapitálu, který by měl podporovat perspektivní projekty tuzemských firem, jejichž standardní financování je obtížné. V první fázi má mít fond k dispozici až 1,5 miliardy korun. „Nyní diskutujeme o poměru, v jakém tam státní a soukromý kapitál má být přítomen,“ podotkl Kocourek, podle kterého fond v budoucnu nahradí dotace z evropských fondů, které se v následujících letech budou snižovat.

„Mezinárodní srovnání konkurenceschop­nosti ukazují, že dokážeme obstát mezi novými členskými zeměmi EU. V globální konkurenci se ale zdaleka nemůžeme srovnávat jen s nimi, naší konkurencí je stejně tak Finsko nebo Švýcarsko jako Singapur nebo Malajsie, a tady už srovnání není tak dobré,“ upozornil náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.

Inovace

Konkurenceschopnost Česka podle Kocourka už nemůže záviset pouze na kvalifikované pracovní síle a moderních technologiích. Stále důležitější je schopnost inovovat. „Musíme včas rozeznat vznikající globální poptávku a adekvátně a včas umět na nové trendy reagovat. Uspějí ty ekonomiky, které budou mít inovační a internacionali­zované firmy a pro jejich vznik a působení vytvoří potřebné podmínky,“ podotkl Kocourek.

Čtěte také: ČSÚ: Česko je v Evropě průmyslovou velmocí

Autor: ČTK

24.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Po náletu kamikaze
1 3

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Dakar bude náročný a rozhodnout může už úvodní část závodu, shodují se závodníci

Dakar 2018 se blíží a členům týmu Big Shock Racing se zvedá nálada. I přesto, že má teď každý plné ruce práce. Sestava týmu zůstává nezměněna, stejně jako posádka žluté liazky. Pilot Martin Macík Jr. pojede slavný závod už pošesté, navigaci si vzal na starost opět František Tomášek a techniku jistí Michal Mrkva. 

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT