Posílení registrací CzechToll plánuje zejména u hranic. Dopravci u nich budou moci zaregistrovat 15 tisíc vozidel za den, dalších 65 tisíc ve vnitrozemí.

Z průměrného počtu 60 pracovníků posílila společnost kapacitu na 120 lidí. Počet pracovníků se zvýší o pět procent také na vybraných obchodních místech ve vnitrozemí. Dále by se měla zdvojnásobit kapacita podpůrných oddělení v centrále CzechTollu. Celkem je do krizových opatření ke zvládnutí náporu zahraničních dopravců zapojeno téměř 700 pracovníků. Náklady na opatření podle CzechTollu vyjdou na 60 milionů korun.

Mýtná brána - Ilustrační foto
Nové mýto je dokončeno. Po jeho spuštění se očekávají mnohakilometrové kolony

Po začátku fungování nového mýta se na dálnicích, zejména pak u hranic, očekávají mnohakilometrové kolony. Důvodem jsou právě pomalé registrace. Nejhorší situace se podle dopravního modelu CzechTollu dá očekávat v prvních dvou prosincových týdnech, a to u Lanžhotu na Břeclavsku, kde by kolony měly dosahovat 12 kilometrů. Fronty přes deset kilometrů hrozí například také u Bohumína. Několikakilometrové kolony hrozí na dalších hraničních přechodech, zejména s Polskem a Slovenskem, nárazově také ve vnitrozemí.

"Nechceme nic podcenit a na situaci se maximálně připravujeme," ujišťoval při dnešních sněmovních interpelacích ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). "Je dohoda s okolními státy, zejména se Slovenskem a s Polskem, že v případě, že se budou tvořit kolony a budou plné odstavné plochy na území České republiky, nebudou sem další kamiony vpouštěny," dodal.

"S ohledem na klidnější víkendový provoz a nedělní zákaz jízdy nákladních vozidel očekáváme první riziko vzniku dopravních komplikací až v pondělí ráno. Riziko roste podle dopravního modelu od čtvrté hodiny ranní, kulminuje v poledne a postupně klesá v pozdních odpoledních hodinách," uvedl provozní ředitel CzechTollu Petr Chvátal.

Kamiony na odpočívadle. Ilustrační snímek
CzechToll posílí registrace do mýta. Kolony by se měly zkrátit

Nejvyšší riziko komplikací očekává CzechToll během prvních tří dnů po spuštění systému, poté by se postupně měla situace u obchodních míst zklidnit. Na rizikových místech budou řídit dopravu koordinátoři společnosti ve žlutých reflexních vestách. Provoz budou koordinovat také policisté.

Nové mýto bude provozovat konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které zvítězilo v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz nového satelitního systému. Nahradí tak dosavadní mikrovlnnou technologii, která funguje od roku 2007 a provozovala ho společnost Kapsch.