Praha má šanci dostat se mezi evropské rekordmany. Česká pobočka známé švédské firmy Ikea chce na Zličíně vystavět obchodní dům, jehož prodejní plocha dosáhne 35 tisíc metrů čtverečních. Největší prodejna firmy v Česku je v současnosti v Brně a v porovnání s plánovaným obchoďákem má „pouhých“ 25,5 tisíce metrů čtverečních.

Na Zličíně tak bude stát nový český rekordman. Ale to není ani zdaleka všechno. Bude to totiž také největší obchodní dům s nábytkem v Evropě. Ikea ho chce začít stavět příští rok. Otevřít nakupujícím by se měl v roce 2011. Investovat do jeho stavby firma chce 2,5 miliardy korun a jak se na správnou severskou firmu sluší, dbát chce i na ekologii. Nová budova má totiž podle informací Deníku splňovat normy energeticky úsporné stavby.

Prodejcům nábytku klesá obrat

Ikea nezačíná stavět zrovna v nejvhodnější dobu. Prodejcům nábytku totiž kvůli krizi klesají zisky. Podle údajů Českého statistického úřadu se jejich obrat letos snížil v porovnání s loňským rokem o 8,8 procenta.

To ostatně přiznává i sama firma. „Trend nakupování získal rozvážnější formu,“ říká mluvčí společnosti Jindra Válová. „Je vidět, že zákazníci o svých nákupech více přemýšlejí a svoje peníze investují do věcí, které vyhodnotili jako potřebné,“ dodává. Přesto se to podle ní na situaci Ikey příliš neodrazilo. Letošní finanční rok, který u ní trvá od září do srpna, totiž v porovnání s loňským znamenal pro Ikeu zhruba dvouprocentní nárůst zisku.

Otevření největšího obchodního domu v Evropě není pouze výborný reklamní tah, který firmě zajistí pozornost. Švédské společnosti také může pomoci v jejím boji s konkurencí. Ikea totiž vede čtveřici největších obchodníků s nábytkem na českém trhu. Vedle ní sem patří Kika, Sconto a Asko nábytek. Jejím cílem je tak nejenom potvrdit své postavení, ale také nejméně o dvacet procent navýšit obrat.

Konkurence zbrojí

Konkurence to však zatím podle zjištění Deníku příliš neřeší. Naopak sama zbrojí. Například Möbelix, bývalý Europa Möbel, chce v pražských Stodůlkách otevřít novou prodejnu, která by měla mít asi devět tisíc metrů čtverečních.
Asko nábytek zase přivedl do Česka nový mezinárodní kavárenský řetězec, australský Gloria Jean’s Coffees. Přestože jej jeho majitel zatím nehodlá spojovat s prodejnami nábytku, mohlo by mu to pomoci.

„Ikea si totiž své postavení vybudovala i díky své gastronomické sekci,“ říká šéfredaktorka časopisu Moderní obchod Eva Klánová. Lidé se zkrátka do jejích restaurací přijdou najíst a pak si projdou i samotný obchod.