Roztoku se říká emulzní nafta. A na rozdíl od běžně používané pohonné hmoty obsahuje 9 procent vody a 2 procenta emulgantů.

Na emulzní naftu teď jezdí na Teplicku 57 autobusů společnosti Veolia Transport. Což je z kompletního vozového parku vyjma elektrických trolejbusů většina. Na tento typ nafty nejezdí veterán nasazovaný během roku na nostalgickou linku a pak nové autobusy, které jsou v záruce.

„Emulzní naftu používáme od konce loňského roku. Na toto palivo teď už jezdí osmdesát procent našich autobusů,“ říká Miloš Gaisler, technický ředitel společnosti Veolia Transport Teplice. „ I když jsou výrobní náklady emulzní nafty vyšší, je cena pro uživatele v porovnání s klasickou naftou přibližně o čtyři koruny na litr nižší. Proto se kromě ekologického přínosu, který není finančně měřitelný, dá počítat s ekonomickou efektivitou,“ dodává Gaisler.

Společnost Veolia Transport Teplice, která v Teplicích a okolí provozuje autobusovou a trolejbusovou dopravu, začala používat ve většině svých autobusů naftu jako první v Ústeckém kraji.

Emulzní nafta je zařazena mezi ekologická paliva, není zatížena spotřební daní. Autobusy, které ji používají, méně kouří a vypouštějí méně emisí.

Má to své výhody i nevýhody. Emulzní nafta je sice na litr levnější, než klasická nafta, ale vozy mají zase o 5 procent vyšší spotřebu.

Zajímavostí je, že je bíla jako mléko, takže ji kvůli bezpečnosti netankují řidiči, ale jen pověření proškolení lidé. Šetrnější palivo je plně homologováno, v Česku ho už používají dopravní podniky v Praze a Ostravě.

Veolia Transport jako dopravce v Česku plánuje, že pokud se toto palivo v provozu osvědčí, rozšíří se její použití i na další provozy a bude zahrnovat i nová vozidla.

Spotřeba je u emulzní nafty v průměru o pět procent vyšší, při stoupajících cenách klasické nafty se používání stále ale vyplatí. Navíc je tento druh zařazen mezi ekologická paliva, která nejsou zatížena spotřební daní.

PETR MÁLEK a ČTK