Spíše šetřiví jsou Češi při nakupování květin. Nejčastěji za ně utratí něco přes dvě stě korun. Uvádí to průzkum agentur ResSolution Group a Nielsen. Na Valentýna přitom mnozí vytáhnou z peněženek za dárek pro svou drahou polovičku podstatně více. Řada z nich na poslední chvíli a při online nákupu.

Jak Deník zjistil, třeba menší kytice se zhruba deseti rudými růžemi v e-shopech květinářství v Brně vyjde kolem tisícovky. Právě do takové částky v útratě ke svátku 14. února se chce vejít většina zákazníků největšího českého internetového obchodu Alza. „V našem průzkumu takto odpověděla více než polovina z dotazovaných,“ řekla Deníku za společnost Eliška Čeřovská.

Valentýnovy ostatky najdeme po celé Evropě. Je jich tolik, že jedna kostra by na ně nemusela stačit:

Relikviář s lopatkou svatého Valentýna, vystavený v bazilice svatého Petra a Pavla. V den svátku tohoto světce jej Královská kolegiátní kapitula Vyšehrad vystavuje před oltářem
Ostatky svatého Valentýna má celá Evropa: Řím hlavu, Praha lopatku, Dublin srdce

Průzkum agentury Nielsen potvrdil, že mezi nejčastější valentýnské dárky patří řezané květiny, které kupuje asi třetina lidí, dále večeře a na třetím místě jsou sladkosti jako bonboniéra nebo čokoládové bonbony. Pokud jsou u mlsání preference partnera nejasné, sázkou na jistotu je i kvalitní tabulková čokoláda, čtyřiadevadesát procent lidí uvedlo, že si ji alespoň někdy dá.

Zdroj: se svolením Alza.cz

Zákazníci Alzy pak zmiňovali také erotické hry a pomůcky, parfém nebo kosmetiku, šperky či poukaz nebo zážitek. „Letošním velkým valentýnským hitem jsou i Lego květiny,“ podotkla Čeřovská. Pugét růží z 822 dílků kostiček vyjde zhruba na dvanáct stovek, tedy podobně jako živá kytice.


Nahrává se anketa ...

Valentýn slaví čtvrtina Čechů

Pokud zákazníci Alzy svátek neslaví, je to dané nejčastěji tím, že Valentýn berou jako příliš komerční svátek a lásku dávají najevo jindy a jinak. Odpovědělo tak 31 procent z nich. Dalším nejčastějším faktorem je to, že jsou nezadaní.

Zdroj: se svolením ResSOLUTION Group/NielsenPodle agentur ResSolution Group a Nielsen se na svátek zamilovaných chystá jen zhruba čtvrtina české populace. A to především mladší lidé mezi patnácti a čtyřiatřiceti lety. „Překvapivým zjištěním je skutečnost, že Valentýna plánují slavit spíše muži než ženy – devětadvacet procent oproti třiadvaceti,“ tvrdí na základě tisícovky respondentů.

Lidé o Valentýnu často hovoří jako o americkém svátku, původ má ale jinde. Podle jedné z teorií v postavě biskupa svatého Valentýna ze třetího století. Jedna z pozdějších legend popisuje, jak křesťanský mučedník uzavíral nepovolená manželství mladých párů.

Kdo byl svatý Valentýn? Podívejte se:

Svatý Valentýn v pekárně Malinová
Kdo byl svatý Valentýn? Historie tohoto svátku je spjata i s Českem

Ještě dříve, v pohanských dobách ve starověkém Římě pak v únoru slavili takzvané Luprekálie spojené s plodností. Moderní historici však tuto vazbu spíše odmítli.

Tak či tak patron zamilovaných získal díky legendám velkou popularitu již ve středověku. Masově se pak den svatého Valentýna začal slavit ve Velké Británii asi v sedmnáctém století.

Deník Nákupní týden se blíží


Blíží se jarní nákupy plné slev a výhod! Připojte se k akci Deník Nákupní týden od 11. 3. do 17. 3. 2024 a zvyšte své prodeje. Oslovíte až 5 000 000 zákazníků po celé republice.

S připojením k této akci získáte nejen exkluzivní kupón, ale také inzertní kampaň v médiích VLTAVA LABE MEDIA, kterou můžete využít kdykoliv v průběhu roku.

Nemůžete tuto příležitost zmeškat! Kontaktujte nás na martina.bernardova@vlmedia.cz a získejte více informací.