Češi letos chystají utratit za vánoční nákupy, jako jsou dárky a jídlo, v průměru 507 eur, tedy přibližně 12.500 korun. To je o 12 eur (asi 296 korun) víc než loni. Dárků však bude ve většině domácností méně. Vyplývá to z vánočního spotřebitelského průzkumu společnosti Deloitte. Nejčastěji se podle něj Češi zaměří na tradiční dárky jako kosmetika, parfémy a knížky.

Za dárky se domácnosti chystají vydat 335 eur (zhruba 8260 Kč), za jídlo 122 eur (asi 3000 Kč) a za společenské aktivity 50 eur (asi 1230 Kč).

Celkově čeští spotřebitelé za Vánoce utratí o 80 eur (1972 korun) méně, než je evropský průměr. Absolutními rekordmany jsou Irové, které vánoční útraty vyjdou na 943 eur, nejméně ze zkoumaných zemí vydají Řekové s 319 eury.

Více než čtyři pětiny, 83 procent, českých spotřebitelů chystá oproti loňsku pořídit méně dárků. Stejný počet respondentů připouští, že bude dárky kupovat nahodile. Nejraději Češi vánoční dárky pořizují v hypermarketech a obchodních domech.

Na předních místech seznamu dárků, které by Češi rádi dostali, jsou knihy, pro které se vyslovilo 57 procent respondentů, kosmetika a parfémy. jež chce 52 procent lidí, kategorie produktů péče o krásu, masáž či lázeňské služby a potraviny a nápoje.

Čtvrtina Čechů by pod stromečkem uvítala peníze

Peníze pod vánočním stromečkem by uvítala čtvrtina a oblečení či boty pětina Čechů. Dárkové poukazy se propadly až na deváté místo nejčastěji nakupovaných dárků, a jsou tak méně oblíbené než peníze. Loni byly čtvrtým nejčastěji darovaným dárkem.

To, že si Češi nejčastěji přejí knihu, ještě neznamená, že ji dostanou. Nejkupovanějším dárkem pro členy rodiny a přátele kromě dětí a teenagerů totiž podle průzkumu bude kosmetika a parfémy, které jsou nejčastějším dárkem i v celé Evropě. Výjimkou jsou Francie a Finsko, kde vedou sladkosti. „V literatuře je to někdy popisované jako lipstick index,“ řekl Martin Tesař z Deloitte. V okamžiku, kdy je krize, lidé utrácejí více za kosmetiku, protože chtějí aspoň dobře vypadat. Nejčastějším dárkem pro děti budou hračky, pro teenagery knihy.

„Ve srovnání s ostatními Evropany Češi používají k nákupům a cenovým srovnáním více internet,“ uvedl Tesař. Podle průzkumu využije internet jako jeden z nástrojů vyhledávání 86 procent Čechů. V Evropě je to 72 procent. Jako hlavní nákupní nástroj použije internet 64 procent Čechů, v Evropě je to 48 procent.

Vánoce na úvěr

Většinou budou Češi za dárky platit v hotovosti (71 procent) a z úspor (56 procent). Jen 24 procent Čechů zvažuje financovat vánoční nákupy prostřednictvím úvěru. To je o devět procentních bodů méně než loni.

Průzkum společnosti Deloitte zahrnuje 18 zemí. Sběr dat se uskutečnil v září a zúčastnilo se jej 18.354 respondentů, z toho v České republice 601.