Výzkum o nákupním vánočním chování si nechala zpracovat developerská společnost ECM, která ve Zlíně chystá stavět společensko-obchodní centrum Kaskáda.

O Štědrém dnu shánějí dárky především lidé do třiceti let. Muži chtějí asistenci

Nejštědřejší jsou ženy, obdarovávají podle průzkumu okolo devíti blízkých. Zbytek obyvatel potěší celkem sedm lidí. Třetina obyvatel nad šedesát let nekupuje dárky vůbec. „Raději dám dětem a vnoučatům nějakou tu korunu, aby si mohli pořídit, co chtějí. Už se hůře orientuji v tom, co by jim udělalo radost,“ řekl dvaasedmdesátiletý zlínský důchodce Ladislav Kovařík.

Většina obyvatel Zlína nakupuje na Vánoce přibližně jeden měsíc před svátky. O Štědrém dnu shánějí dárky především lidé do třiceti let. „Několik let jsem to nechával až na čtyřiadvacátého. Slíbil jsem však přítelkyni, že v pondělí budeme společně vařit. Ještě že to letos tak hezky vyšlo a mám na nákupy celý víkend,“ pochvaloval si jednatřicetiletý Tomáš Kopecký ze Zlína.

Zákazníci nad 61 let raději nakupují zboží denní spotřeby v malých specializovaných prodejnách. Muži vyhledávají okraj města a vítají asistenci partnerky. Ženy naopak preferují nakupovat samy a dávají přednost prodejnám v centru. „Mám ráda obchody ve středu Zlína, jsou více specializované a přístup obsluhy je osobnější. Na druhou stranu ne vždy mi jejich krátká otevírací doba vyhovuje, proto když je třeba, navštívím také obchodní centrum,“ uvedla Mariem Bouaouiche ze Zlína.

Sedmdesát procent lidí nakupuje rádo pod jednou střechou. Téměř polovině obyvatel Zlína vadí dojíždění za nákupy, uvítali by obchodní dům v centru a prodlouženou otevírací dobu prodejen. „Pracuji na směny a možnost nakoupit v noci nebo brzy ráno bych uvítal,“ potvrdil osmadvacetiletý Pavel Zábojník.