Už nyní mnozí vyhledávají na internetu dárky na Vánoce za zvýhodněné ceny. V listopadu pak vypuknou nákupy naplno. „Mezi hity letos očekáváme tradičně stavebnice Lego nebo kosmetiku - zejména parfémy nebo kosmetické balíčky a také volně prodejné léky (například kolagen). Z elektroniky pak chytré hodinky,“ vyjmenoval Buzek.

Ekonom Štěpán Křeček tvrdí, že při letošní hlavní nákupní sezoně mohou obchodníci dosáhnout rekordních tržeb. Ovšem nominálně, tedy v absolutních číslech povýšených o inflaci. „Reálné tržby budou asi o něco nižší než loni. Pro letošek jsou totiž zatím zklamáním,“ komentoval.

Letošním vánočním trendem jsou opět trpaslíci a kombinace černé a bílé
Vánoce přicházejí. Venku panuje letní počasí, obchody už ale myslí na svátky

Podle zástupců internetového obchodu Alza.cz může být pro mnoho lidí prioritou hledání kvalitních dárků za rozumnou cenu. „Například akční nabídky hrají o Vánocích zásadní roli,“ podotkla za společnost manažerka Eliška Čeřovská.

Experti zároveň upozorňují na pouze zdánlivé extrémní slevy. „V Alze chceme být féroví a transparentní, proto počítáme slevy z reálných cen, které platily před akcí,“ zmínila Čeřovská.

Filmy jako inspirace

A tipy na Vánoce? Roli sehrají současné fenomény. Například v kategorii hraček. „Aktuálně šel do kin nový film Tlapková patrola, očekáváme tedy až do Vánoc zvýšený zájem o tuto licenci napříč různými kategoriemi produktů. Letos slaví Disney sto let své existence, takže předpokládáme velmi dobré prodeje i hraček této licence,“ vybrali zástupci Alza.cz.

Svátky také mohou být v růžové. Díky úspěšnému filmu má přetrvat zájem o panenky Barbie. „Stala se z toho skutečně mánie, prodejní čísla panenek se zvedla už v červenci hned po uvedení filmu, ale největší efekt čekáme před Vánoci,“ řekla Deníku marketingová manažerka hračkářské společnosti Mattel pro Česko, Slovensko a Maďarsko Lenka Helena Koenigsmark.

Vánoční cukroví? Nejen záležitost zimy. Objednávky cukroví lámou rekordy už v létě
Vánoce jsou tady. Objednávky cukroví už lámou rekordy, styl ozdob určil veletrh

Obecně se dle obchodníků velmi dobře daří hrám. „Ze zajímavých novinek se můžeme těšit na Dixit Disney, nová Výbušná koťátka nebo novinky What do you meme a Zaklínač. Populární zůstávají i oblíbené klasiky jako Desítka, Krycí jména, Dostihy a Sázky nebo Scrabble. Z plyšáků roste oblíbenost Squishmallows, proto se na vánoční sezonu snažíme doplnit ještě více motivů. Očekávanou novinkou jsou Bitzee - Interaktivní digitální zvířátka,“ vyjmenovala Čeřovská z Alzy.

Snaha ušetřit se projevila 

Poptávku po slevách, větší obezřetnost při výběru e-shopu pro nákup konkrétního zboží a všeobecnou snahu ušetřit již v první polovině roku potvrdil průzkum Asociace pro elektronickou komerci. „Šetření českých spotřebitelů zaznamenaly samozřejmě nejen e-shopy, ale celý maloobchod,“ sdělil výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

Ve druhé polovině roku doufal v návrat k růstu. Aktuální data společnosti Heureka za třetí čtvrtletí tomu však nenasvědčují. V meziročním porovnání se totiž obrat českých e-shopů nedostal ze záporných hodnot. Oproti loňsku poklesl o jedenáct procent.

Obchodníci se proto o to víc upínají k předvánoční sezoně.

Nezmeškejte Deník Nákupní týden  

Blíží se týden plný slev a výhod! Připojte se k akci Deník Nákupní týden od 13. 11. do 19. 11. 2023, a zvyšte své prodeje před Vánoci. Akcí oslovíte ženy, muže i rodiny po celé ČR. S připojením k této akci získáte nejen exkluzivní kupón, ale také inzertní kampaň v médiích VLTAVA LABE MEDIA, kterou můžete využít kdykoliv v průběhu roku. Nemůžete tuto příležitost zmeškat! Kontaktujte nás na martina.bernardova@vlmedia.cz a získejte více informací.