„V období adventu začínají pro podvodníky žně,“ varuje Václav Písecký z oddělení informační kriminality pražské policie. Počet podvodů spáchaných přes web tak v prosinci roste.

Že se nejedná o planá slova, dosvědčují i policejní spisy. Například v Kloboukách u Brna si žena objednala přes web notebook Apple za 32 tisíc korun. „Bankovním převodem následně zaslala platbu, ale na zboží čeká marně. Prodejce nijak ne-reaguje, ani nevrací peníze,“ konstatuje mluvčí Jihomoravské police Kamila Haraštová. Peníze doteď žena nemá.

MÍSTO MOBILŮ TEPLÁKY

Výjimku nejsou ani případy, kdy sice balíček přijde, ale je v něm něco jiného než objednané zboží. Znojemská policie tak před časem vyšetřovala muže, který na dobírku místo mobilů zasílal staré tepláky.

Podle Píseckého se přitom dá podvod často jen těžko odhalit předem. Navíc podvodníkům zhusta lidé sami napomáhají. Například tím, že si přes různé vyhledávače zboží typu Heuréka objednají z e-shopu o několik tisíc levnější zboží, než je ve většině ostatních e-shopů.

„Spotřebitel by nikdy neměl nakupovat v e-shopu, na jehož stránkách nejsou uvedeny identifikační údaje provozovatele. Takový obchodník tím porušuje zákon,“ radí v té souvislosti Lukáš Zelený ze sdružení spotřebitelů dTest. Pokud si člověk tyto údaje neověří, je to stejné, jako kdyby si kupoval zboží v temné uličce od zahaleného člověka. I když zboží přijde, je těžké jej v tomto případě reklamovat.

Pokud už se člověk stane obětí podvodu, má několik možností, jak peníze získat zpět. Například požádat banku o provedení zpětné platby. „Žádost je vhodné podpořit třeba kopií komunikace s obchodníkem,“ uvádí Zelený. Pokud zboží zaplatil na dobírku, měl by se obrátit na policii. Ta může dát poště příkaz, aby zastavila jejich odeslání.